ویژگی ها استان البرز در ورمی کمپوست

تولید ورمی کمپوست در کرج

استان البرز با وسعت ۵۸۰۰ کیلومتر مربع در شمال ایران و در دامنه رشته کوههای البرز مرکزی واقع شده است. جمعیت استان حدود ۵/۲ میلیون نفر است که مرکز آن شهر کرج است. این شهر سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد به شمار می آید. شهرستان های دیگر این استان هشتگرد ، ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان می باشند. آب و هوای این استان تحت تأثیر سلسله کوههای البرز، دارای زمستانهای سرد و تابستان های معتدل است. جنوب استان به دلیل مجاورت با دشت، آب و هوای خشک و گرم دارد و این ویژگی خاص این منطقه به شمار می رود که از یک سو به رشته کوههای پر برف البرز می رسد و از سوی دیگر به حاشیه یکی از خشک ترین بیابان های ایران منتهی می شود. همچنین به دلیل وجود ناهمواری های طبیعی از دره های عمیق و دشت های وسیعی تشکیل شده است که با پوشش گیاهی مناسب و باغ های سرسبز، بازدیدکنندگان را به سوی خود جذب می کند.
استان البــرز به لحاظ ظرفیتهای کشاورزی یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور بشمار می آید . در حال حاضر۸۰ درصد سبزی و صیفی و۶۰ درصد میوه کشور از این استان صادر می شود.
در واقع این استان سهم مهمی در تولیدات کشاورزی کشور دارا می باشد . از کل زمینهای زراعی این استان ۴۸۹۵۴ هکتار زمین زیر کشت محصولات زراعی ، ۲۵۹۵۰ هکتار زمین زیر کشت محصولات باغی ، ۲۱۳ هکتار زمین زیر کشت محصولات گلخانه ای می باشد .

 

مطلب پیشنهادی:
کرم خاکی زیست شناسی و تاثیرات ( ۲ )

برخی ویژگی های استان البرز در بخش کشاورزی

–    قرار داشتن در مرکز ثقل بازار محصولات کشاورزی کشور .
–  مقام اول کشور در تولید گوجه ، آلو و گل لاله .
–  مقام دوم کشور در تولید گلابی ، هلو ، شلیل ، گیلاس و قارچ خوراکی .
–  وجود مراکزعلمی و آموزشی عمده کشاورزی کشور دراستان البرز .
– استقرار اولین مرکز اصلاح بذر صیفی و سبزی کشور در این استان .

ویژگیهای بازرگانی استان البرز :
استان البرز با دارا بودن توان تولیدی در زمینه های مختلف اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از پتانسیل بالایی جهت صادرات و واردات کالا برخوردار است . همچنین این استان در مسیر راه ارتباطی وسایط نقلیه حامل کالاهای وارداتی و صادراتی از مرز ترکیه و آذربایجان و به مقصد تهران و بالعکس قرار گرفته است.

 

ویژگیهای صنعتی استان البرز

وجود حدود ۱۳ درصد صنایع کشور در استان البرز از بالا بودن توان صنعتی این منطقه حکایت می کند همچنین تعداد ۹ شهرک صنعتی در استان البرز وجود دارد .
استان البرز در بخش کشاورزی به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی ممتاز، خاک حاصلخیز، کیفیت مناسب و مطلوب آب‌های سطحی و زیرزمینی، وجود شرایط کشت دوم و سوم در برخی نقاط، وجود نهالستان برای عرضه به کل کشور و به ویژه امکان تصفیه و بازیافت فاضلاب در بخش کشاورزی، دارای موقعیتی استثنایی است و یکی از استان‌های مهم کشور در بخش تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.
گندم، جو، گیلاس، زردآلو، هلو، آلو، سیب، آلبالو و تره‌بار از جمله مهم‌ترین محصولات این استان می‌باشند .

 

ورمی کمپوست چیست

کوددهی یکی از عوامل مهم در پیشبرد کشاورزی پایدار محسوب می شود . با توجه به اهمیت کوددهی در باغداری و کشاورزی امروزه کودهای ارگانیک بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند یکی از رایج ترین کود های ارگانیک که به تازگی مورد توجه قرار گرفته ، کود آلی ورمی کمپوست می باشد .
از مزیت های عمده ورمی کمپوست نسبت به کمپوست معمولی (سرد) می توان : عدم بوی نامطبوع، pH تعدیل شده، Ec کم و غلظت قابل جذب بالای عناصری چون N، P وK را نام برد. بویژه اسیدهای آلی تولید شده در حین فرآوری ورمی کمپوست، اکثراً کلات کننده های آلی هستند که عناصر غذایی ریزمغذی از جمله Fe، Zn ، Cu و… را بخود جذب نموده و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد  در تولید ورمی کمپوست برخلاف فرآیند تولید کمپوست معمولی مرحله ترموفیلی که موجب حذف بخش اعظم عوامل بیماریزا از کمپوست می گردد وجود ندارد، در عوض کرم های کمپوستی با عبور کلیه مواد آلی از سیستم گوارشی خود، ورمی کمپوست را به کودی پاک و نسبتاً عاری از عوامل بیماریزا خصوصاً انواع حادی چون کلی فرم مبدل می سازد.

گروه بزرگ ورمی کمپوستینگ پیشرو در تولید کود ورمی کمپوست و کرم خاکی با آگاهی از مزایای کود آلی ورمی کمپوست همواره در پی تولید بهترین و مرغوبترین کود ورمی کمپوست می باشد .

با تشکر از مدیر گروه ورمی کمپوستینگ محمد نادمی . ۰۹۳۷۷۷۰۹۹۰۱

مطلب پیشنهادی:
کود دامی معایب و مضرات در کشاورزی

 

  • منابع

invest-alborz.ir

ordup.com

http://www.

wikiroosta.ir