تحقیقات نشان داده است که بیشتر بیماران که در بیمارستان بستری هستند و اتاق آنها دارای منظره ای رو به طبیعت و درختان و فضای سبز می باشد بستری هستند ، بهبودی آنها سریع تر رخ می دهد. انسان ها از وجود طبیعت و درختان همواره لذت می برند و با نگاه به فضای سبز، درختان، طبیعت، پرندگان و تمام موجودات که در طبیعت به صورت آزادانه زندگی می کنند به زادگاه ابتدایی خود بر می گردند و در واقع روح انسان با طبیعیت گره خورده است .

درختان یکی از بادوامترین گیاهانی می باشد که با رشد کردن ساقه هایشان و یا تنه آن از برگهای خود نگهداری می کنند ، در تعریفی دیگر درخت را تنها گیاه چوبی می دانند که از آن می توان چوب به دست آورد . درختان از عناصر مهم چشم‌انداز طبیعی و باغ‌سازی و محوطه‌سازی هستند در که در این زندگی شهر نشینی می توان برای زیبا سازی محیط خود بکار برد . مسئله درخت آنقدر مهم می باشد که حتی یک روز را به نام روز درختکاری در ایران و دیگر کشورها اختصاص داده اند . روز درختکاری در ایران ۱۵ اسفند می باشد و هر ساله درختان بسیاری کاشته می شود .

تمام گیاهان و درختان برای رشد و نموی خود مانند انسان ها نیاز به غذای مناسب خود دارند . کمبود عناصری مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر، موجب تهدید سلامت درختان و عدم رشد مناسب آنها می شوند. یکی از عوامل بسیار مهم که به رشد گیاهان و درختان برای دریافت عناصر مورد نیاز کمک بسیاری می کند، استفاده از کود است ، البته استفاده از کود مناسب و با کیفیت نظیر ورمی کمپوست.

کود چیست

در تعریفی ساده کود را می توان به این صورت تعریف کرد ، هرگونه مواد طبیعی یا غیر طبیعی است که به خاک یا بافت گیاهان اضافه می‌شود تا یک یا شمار بیشتری از مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاه تأمین گردد. برای آنکه خاک از لحاظ مواد غذایی پرشمار دچار کمبود نباشد به‌کارگیری کود، بسیار سودمند خواهد بود. کودهای دارای انواع و اقسام مختلفی می باشند که بنابر نیاز خاک و گیاه آن استفاده می شود . طبق اولین تعریف در آلمان ، کودها موادی هستند که استعمال آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم جهت تسریع نمو گیاهان زراعی مفید است و موجب افزایش محصول یا بهبود کیفیت آنها می شوند.

مطلب پیشنهادی:
بیماری های کنترول شده با چای کمپوست

چرا درختان به کود نیاز دارند

گیاهان برای رشد و نمو خود ، نیاز به مواد معدنی و عناصر در خاک می باشند که تمام مواد معدنی که گیاه نیاز دارد را از خاک دریافت می کند . عناصر موجود در خاک ، پس از مدتی به اتمام می رسند و دیگر نمی تواند موارد مورد نیاز گیاه را تامین کند ، و حتی در مواردی یک سری از عناصر هستند که در خاک یا وجود ندارند یا به میزان کمی وجود دارند ،ما می توانیم با اضافه کردن کود به خاک این فقدان و یا کمبود این عناصر را جبران کنیم . کودها دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. کودها میتوانند بر روی قسمت های مختلف گیاه مانند ساقه ، برگ ، ریشه و میوه آن اثر بگذارند و علاوه بر افزایش سرعت رشد، موجب شادابی و مقاومت بهتر در مقابل آفات و بهبود محصول نهایی که میتواند گل و یا میوه باشد اثر بسیار خوبی بر گیاه بگذارد .

خاک ها دارای ذخیره ای طبیعی از عناصر غذایی مورد نیاز گیاه هستند و به دلیل اینکه خاک به تنهایی نمی تواند تمامی نیازهای گیاه را فراهم سازند. بنابراین کودها برای تامین عناصر غذایی که مقدار آنها در خاک کافی نیست، طراحی شدند. کشاورزان برای بهبود حاصلخیزی خاک و افزایش تولیدات خود از کودها استفاده می کنند.

ویژگی های کود خوب

کود خوب بایستی حداقل دارای ۵ درصد از یکی یا تعدای از عناصر N، P2O5 و K2O باشد . ویژگی های دیگر کود خوب بسته بندی مناسب ، دانه بندی متناسب و سختی و چگالی استاندارد است. میزان مقاومت در برار صدمات فیزیکی و رطوبت و درجه کلوخ شدن آن نیز باید مشخص شود . تمامی این موارد بایستی توسط کارشناسی بررسی شود و نبایستی آلایندگی آن از حد استاندارد بالاتر باشد . برای استفاده از کودها روش های بسیاری وجود دارد که یکی از قدیمی ترین روش های کوددهی در باغ روش چالکود می باشد.

مطلب پیشنهادی:
فریز یا منجمد کردن کرم خاکی

چالکود چیست

همانگونه که اعلام شد ، یکی از قدیمی ترین روش کوددهی چالکود است. در این روش بعد از فصل پاییز و به حداقل رسیدن میزان فعالیت گیاهان و درختان و به خصوص در ریشه و انتهای گیاه، در انتهای سایه درخت بر روی زمین ، چاله ای حفر کرده که با عمق ریشه ، میزان سال رشد ، چیدمان درختان تناسب داشته باشد.معمولا سن گیاه باید بالاتر از ۵ سال باشد تا چالکود انجام شود.

چنانچه در فصلی که میزان فعالیت ریشه بالا می باشد ، از روش چالکود استفاده کنیم ، احتمال وارد آمدن آسیب از طرف مواد داخل چالکوب بسیار بالا می باشد .

مزیت های چالکود

از مزیتهای استفاده از چالکوب می تواند به جلوگیری از خشک شدن سر شاخه های درختهای میوه و توسعه دادن ریشه درختان میوه در خاک های آهکی نام برد. از مهمترین مزیت استفاده چالکود افزایش میزان برگ ماست که این مسئله موجب افزایش عملکرد و بهبود در محصول نهایی درخت می شود. با حفر چالکود استاندارد و مناسب می توان نفوذپذیری آب در خاک را افزایش داد که این نفوذ به همراه مواد آلی در چالکود می باشد که موجب نفوذ مواد آلی در خاک می شود .

روش صحیح چالکود

برای حفر چالکود مناسب بایستی به چند نکته توجه نمایید. فاصله مناسب برای حفر چالکود چیزی بین یک متر تا یک نیم متر از تنه اصلی درخت است که در محل سایه انداز درحت می باشد . تعداد چالکود بین ۲ تا ۴ عدد می باشد که در دور درخت حفر می شود. بهترین ابعاد چاله نیز ۵۰ تا ۴۰ سانتی متر در ارتقاع و عرض است. بهتر است چاله را در دو طرف درخت ایجاد کرد. همچنین در سال های بعدی نقاط دیگر حفر چاله صورت گیرد. بایستی تمام خاک داخل چاله را بیرون ریخته شود و ته آن را با کود پوسیده نظیر ورمی کمپوست پر شود . بپش از انجام این کارها بایستی بلافاصله چالکود را آبیاری کنیم. همچنین بهتر است که چالکودها در مسیر آبیاری احداث شوند .

راهنمای چالکود درخت - چالکود چیست و اجرای آن چگونه است

راهنمای چالکود درخت

انواع چالکود

برای اجاری چالکود سه روش متداول وجود دارد، یکی از آن ها چالکود به صورت چاله گود می باشد، دیگر روش آن حفر کانال هایی دو طرف درخت می باشد که همان ترکیبات را در این کانال ها مورد استفاده قرار می دهند. دیگر روش چالکود، روش شیار می باشد . چنانچه شرایط به گونه ای باشد که نتوان از دو روش ذکر شده استفاده کرد از روش شیار کود استفاده می شود به گونه ای که دایره هایی در اطراف درختان و با شعاع یک سوم سایه انداز در اطراف درخت حفر کرده و داخل چاله ها مثل قبل با کود پر می کنیم .

مطلب پیشنهادی:
کرم و ورمی کمپوست

مراقبت از چاله ها

چالکودها برای زمین زراعی و باغات بسیار سودمند می باشد و در بین کشاورزان بسیار پرکاربرد هستند، از این رو بایستی در طول سال از آن ها حفظ و نگهداری نمود . اگر چالکودی نشست کرده بود مجدد آن را با کود د امی پر کرد و مجدد آن را آبیاری نمود . به هیچ عنوان نبایستی از خاک خالی در چالکوب ها استفاده کرذ.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند