Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 کود دهی ورمی کمپوست | ورمی کمپوست
کود دهی ورمی کمپوست

کود دهی ورمی کمپوست

کود دهی ورمی کمپوست موجبات افزایش راندمان تولید و خصوصا ارگانیک کردن محصولات میشود .

 

خاک مناسب پرورش زعفران

از آنجایی که پیاز زعفران مدت نسبتا زیادی (۷ – ۵ سال) در زمین می‌ماند. خاک زمین باید سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تامین مواد غذایی ، در مقابل شرایط خاص منطقه‌ای نیز مقاومت نماید. بنابراین جهت رشد و نمو مناسب گیاه و تولید محصول مرغوب و مطلوب زمینهای حاصلخیز و زهکشی شده بدون درخت با خاک (لومی ، لیمونی ، رسی و شنی) و آهک‌دار که PH آن بین ۸ – ۷ باشد بر زمینهای شور ، فقیر و مرطوب ، اسیدی ترجیح داد. زعفران در زمینهایی که دارای قلوه سنگ یا علفهای هرز یا مواد آلی پوسیده نشده باشد محصول خوبی نمی‌دهد.

 

th 2 - کود دهی ورمی کمپوست

کود دهی ورمی کمپوست به زعفران

 

پسته

این گیاه در کشورهایی مثل ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می‌کند.
تولید پسته در ایران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۹۰هزار تن بوده که ایران را در مقام یکم در جهان قرار می‌دهد. بعد از ایران آمریکا با تولید ۱۴۰هزار  و ترکیه با تولید ۶۰هزار  تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند. تولید پسته اغلب در شهرهای رفسنجان، دامغان، قزوین، یزد، سیرجان کاشت می‌شود که بیشتر تولید پسته در ایران در شهر رفسنجان می‌باشد و همچنین پسته دامغان از مرغوبترین پسته‌های جهان می‌باشد که طمع و چربی خاصی دارد. واژه پسته پارسی می‌باشد و از طریق زبان لاتین از پارسی وارد زبانهای اروپایی شده‌است  . کشت پسته در رده های مختلفی از خاک با موفقیت انجام می شود. در مناطق پسته کاری ایران بافت شنی لومی که یک بافت متوسط میباشد بهترین محصول را تولید مینماید.همچنین در بافت های سنگین تر خاک مثل لوم – رسی – سیلتی و حتی لوم رسی محصول مناسبی تولید شده است.وجود زهکش های طبیعی همانند یک لایه شنی در عمق بیش از ۲ متر از سطح خاک میتواند سنگینی بافت را جبران نماید. وجود خاک های کم عمق و یا سخت لایه باعث میشود که قسمت های هوایی و زیرزمینی درخت کوتاه مانده ٬ در نتیجه باروری و عملکرد آن به طور محسوسی کاهش یابد. درختان پسته در شرایط ماندابی رشد مناسبی ندارند. همچنین در خاک های دارای قلیاییتPH))  بالا جذب عناصر بالاخص عناصر میکرو ناچیز می باشد.

مطلب پیشنهادی:
مراقبت از ورمی کمپوست

 

th - کود دهی ورمی کمپوست

کود دهی ورمی کمپوست به پسته

 

کود دهی زرشک

زرشک درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است. به ریشهٔ درخت زرشک«آئر خیس» گفته می‌شود.
انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه‌های زرد رنگ زرشک در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.
زرشک بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا است که در این میان استان خراسان و شهرستان قائنات با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.
زرشک از نظر نیاز به مواد غذایی گیاه کم توقعی محسوب می شود اما برای تولید محصول بهتر و بیشتر این درختچه به کود نیاز دارد از سال سوم کاشت در صورت در دسترس بودن کود حیوانی هر دو سال یک بار پس از برداشت محصول در پاییز یا اوایل زمستان بسته به سن درختچه به هر درختچه ۱۰-۵ کیلوگرم کود حیوانی پوسیده داده می شود که این میزان از سال دهم افزایش می یابد.
در سالهای اخیر مصرف کود فسفات آمونیوم در پاییز یا اسفند ماه به مقدار حدود ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار و کود اوره در اوایل بهار به میزان حدود ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار نیز مرسوم شده است هرچند که میزان مصرف کود باید با توجه به نتایج آزمایش خاک و براساس نیاز گیاه مشخص و مصرف شود.

مطلب پیشنهادی:
انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر( ۱ )

 

th 3 - کود دهی ورمی کمپوست

کود دهی ورمی کمپوست به زرشک

 

کود دهی ورمی کمپوست

کوددهی یکی از عوامل مهم در کشاورزی و باغداری محسوب میشود . ورمی کمپوست نوعی کود آلی یا ارگانیک است که بدلیل مزایای فوق العاده نسبت به دیگر کودها مورد توجه زیاد قرار گرفته است . برخی از مشخصه های کود ورمی کمپوست در زیر آورده می شود :
-نقش مهم در  اصلاح فیزیکی خاک
– جلوگیری از خشکی گیاه
– افزایش مدت زمان پایداری مواد کودی و شیمیایی دیگر
– ورمی کمپوست سرشار از عناصر ماکرو و میکرو است که برای گیاه قابل استفاده است
– ورمی کمپوست نسبت به سایر کودها مانند کود گاوی چندین برابر غنی تر شده است
– این نوع کود دارای محیطی مناسب برای حیاط گیاه و موجودات ذره بینی مفید خاک است
– در ترکیبات آن هیچ گونه چربی وجود ندارد
– ورمی کمپوست دارای مقادیر بالایی از آهن و مس به اشکال شیمیایی مختلف است که برای گیاه ارزش زیادی دارد .
-زود رس کردن محصول ( ویژگی مهم برای کشاورزی )

 

گروه بزرگ ورمی کمپوستینگ با ارائه بهترین و مرغوب ترین کود ورمی کمپوست و کرم خاکی دارای گواهینامه آموزشی از سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خدمت کشاورزان  و باغداران ایران عزیز می باشد .
با تشکر از مدیر گروه ورمی کمپوستینگ محمد نادمی ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲

 

منابع
ویکی پدیا
daneshnameh.roshd.ir
barberry.ir

 

 

نوشته های مرتبط