مضرات کود شیمیایی محاسن ورمی کمپوست

مضرات و خطرات کود شیمیایی و محاسن ورمی کمپوست

مضرات کود شیمیایی برای انسان و محیط زیست باعث شده که جهان به سمت کودهای ارگانیک و سازگار با محیط زیست پیش برود و ایران نباید از این قافله عقب بماند چرا که با از بین رفتن منابع طبیعی و سلامتی افراد صدمات جبران ناپذیر به امنیت و اقتصاد ایران خواهد خورد .

کود کرم خاکی یا همان ورمی کمپوست جایگزین بسیار مناسبی به جای استفاده از کود های شیمیایی است که توانایی رقابت از نظر قدرتمندی در افزایش محصولات را با انواع کود شیمیایی داراست .

 

skin1 - مضرات کود شیمیایی محاسن ورمی کمپوست

مضرات کود شیمیایی بر بدن

 

مضرات کود شیمیایی برای انسان و محیط زیست

ابتلا به سرطان تنها یکی از مضرات کودهای شیمیایی است.
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه چندی پیش عده ای از افراد به دلیل استفاده از صیفی جاتی که قبل از تمام شدن دوره کارنس به بازار عرضه شده بودند دچار فلج حنجره شده اند، نسبت به عوارض خطرناک استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی هشدار داد.

دکتر ضیا الدین مظهری گفت : علاوه بر این مسئله کودهای شیمیایی و یا آفت کش هایی که نیمه عمر طولانی تری دارند در صورتی که در زمان عرضه محصولات به بازار، سموم به کار برده شده تجزیه و بی اثر نشده باشند، می توانند به طور ثانویه به مصرف کنندگان انتقال پیدا کرده و سلامتی و نشاط آنها را تحت تاثیر قرار دهند. کما اینکه چندی پیش گزارش شده بود در حوالی کرمانشاه به علت استفاده نابجا از سموم غیراستاندارد برای دفع آفات صیفی جات خصوصا خیار که آثاری از سم بر روی پوست خیار باقیمانده بود تعدادی از افراد مصرف کننده را دچار فلج حنجره نموده بود.
آلودگی بافت مواد غذایی به سموم با هیچ ترفندی از بین رفتنی نیست .
این متخصص تغذیه گفته  ما می توانیم با شستن و یا حرارت دادن مواد غذایی، بعضی از آلودگی ها را از بین ببریم ولی ترکیباتی که در بافت مواد غذایی و یا مواد حیوانی است با هیچ ترفندی قابل از بین بردن نیست خصوصا سبزیجاتی که ریشه ای هستند بیشتر در معرض تراکم این مواد هستند.
وی با بیان اینکه ابتلا به سرطان تنها یکی از عوارض استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی است هشدار داده حساسیت های پوستی و مختل شدن سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری های خودایمنی نظیر ام اس و دیابت های زودرس وابسته به انسولین نیز از دیگر عوارض استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی است.
دکتر محمد جعفرملکوتی،عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس دارنده مقام نخست کشاورزی آکادمی علوم جهان سوم و متخصص کود،ضمن هشدار در این مورد می گوید :وجود میوه ها وسبزیجات به ظاهر درشتی که  فاقد طعم وخاصیت های چند دهه پیش خود است،ناشی از استفاده بی رویه کودهای شیمیایی وسموم دفع آفات وباقی ماندن ترکیبات آنها در محصولات می باشد.

مطلب پیشنهادی:
تولید مثل کرم خاکی جفت گیری و نرخ رشد

 

راه حل جلوگیری از مضرات کود شیمیایی

دکتر مسعود تجریشی مدیر دفتر مطالعات آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف ،استفاده ازکودهای آلی ،ارگانیک وکمپوست را راه حل رهایی از این بحران عنوان می کند ومی گوید :مصرف یک سوم سموم دفع آفات در شمال کشور باعث افزایش ۳ برابری سرطان روده در این منطقه شده است .آقای  دکتر تجریشی همچنین اظهار داشت : ٣٠٠ نوع ماده و ترکیب شیمیایی خطرناک و سرطان زا در اثر استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی به چرخه غذایی وارد می شود. تنها ٩/١ درصد از کل زمین های زراعی ایران تحت پوشش کشت ارگانیک قرار دارد. این در حالی است که طبق تحقیقات علمی ۶٠ درصد از سموم دفع آفات، ٩٠ درصد از قارچ کش ها و ٣٠ درصد از حشره کش ها سرطان زاست. دکتر مسعود تجریشی از دانشگاه شریف  با اشاره به روش کشت ارگانیک به عنوان جایگزینی مناسب برای سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی می گوید: در کشت ارگانیک از سم و کود شیمیایی استفاده نمی شود و به جای آن از کودهای طبیعی و آلی و نیز مبارزه بیولوژیک با آفات بهره گرفته می شود. به گفته تجریشی، فقط ٣٠٠ هزار هکتار (حدود ٩/١ درصد) از زمین های کشاورزی ما تحت پوشش کشت ارگانیک است . کودهای بیولوژیک با استفاده از میکروارگانیسم های مفید خاک تولید می شود. در کشاورزی معمولی از بیش از ٣٠٠ ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی مانند آفت کش ها، علف کش ها و کودهای شیمیایی برای کنترل آفات و حشرات و حاصلخیزی خاک استفاده می شود که بقایای این مواد پس از ورود به بدن می تواند موجب بروز مشکلات متعددی از جمله نقایص مادرزادی، تولد نوزاد با وزن کم، سقط جنین، بلوغ زودرس یا دیررس، یائسگی پیش رس، تغییر در رفتار جنسی، کاهش تعداد اسپرم، کاهش باروری، تغییر در سرعت متابولیسم، اختلال در سیستم غدد داخلی، ضعف عضلانی، کاهش حافظه، آسیب به سیستم عصبی و مغز، کاهش کارآیی سیستم ایمنی بدن و بروز انواع سرطان ها شود.

مطلب پیشنهادی:
روش های تولید ورمی کمپوست

 

دکتر ملکوتی می گوید:متاسفانه در کشور مامیزان مصرف کود در بخش کشاورزی بسیار بالا وسالانه حدود ۵/۴ میلیون تن است که ۸۷ درصد آن را کودهای اوره-فسفره تشکیل می دهد؛ استفاده زیاد ازاین کودها به دلیل داشتن کادمیوم ونیترات،باعث سرطان زایی می شود.
وی می گوید:کشورهای اتریش،ایتالیا وآلمان با وجود وسعت کمی که دارند با لغ بر ۸۰۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی شان حاصل کشت ارگانیک است.حال باید از مسئولان وزارت کشاورزی پرسید که چرادر ترویج کشت ارگانیک و مبارزه بیولوژیک موفق عمل نکرده اند .به گفته دکتر مدبری،به طور متوسط در کشور روزانه هر نفر ۷۵۰ گرم زباله تولید می کند که ۸۰ در صد آن آلی است که جداسازی صحیح زباله وتبدیل آن به کمپوست می تواند  تاثیر بسیار زیادی در برطرف کردن آلودگی های حاصل از استفاده از کودهای شیمیایی وسموم دفع آفات داشته باشد.
رئیس انجمن گیاه پزشکی استان تهران گفت: سم شیمیایی باقیمانده در میوه و سبزیجات کشور بالاتر از حد استاندارد است که این امر سلامت شهروندان را تهدید می کند.
محمد عسگری نیا ادامه داد: بخش عمده میوه و سبزیجات تولید شده در کشور به ویژه در محصولات گلخانه ای از نظر میزان سم و کود باقیمانده مشکل دارند و مصرف آنها بسیار خطرساز است.

یکی از دلایل سرطان کبد، عدم کنترل میزان کود و سم شیمیایی در محصولات کشاورزی است .
این مسئول عنوان کرد: مشکل یادشده، بیماری های زیادی به همراه دارد که از میان آنها می توان به سرطان کبد، پروستات و رحم اشاره کرد.
عضو ستاد تغذیه گیاهی و نیاز کودی کشور گفت: دولت باید در اسرع وقت تمهیدات لازم را جهت کاهش مصرف کود و سم شیمیایی فراهم کند تا مصرف این محصولات در کشور کاهش یابد. کاهش مصرف کود و سم شیمیایی در کشور بدون حمایتهای دولتی کافی نیست .
عباس رجایی افزود: به دنبال این امر، استفاده از کودهای زیستی و بیولوژیک در کشاورزی کشور افزایش می یابد که این امر بسیار مطلوب است ضمن اینکه افزایش استفاده از سمهای بیولوژیک در کشاورزی کشور آثار بسیار مطلوبی به دنبال دارد و به تحقق اهداف بخش کشاورزی کمک شایانی می کند.
استفاده از کودهای شیمیایی موجب بزرگ و سنگین شدن سبزی‌های غده‌ای مانند سیب زمینی‌ می‌شود و سود بیشتری را برای باغدار به دنبال دارد و بیشتر این باغداران نیز نمی‌دانند که این کودها به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته شده اند و مسئولان باید در این زمینه هر چه زودتر تدابیر لازم را بیندیشند، زیرا در حالی مردم را به خوردن سبزی و صیفی‌جات به منظور مقابله با سرطان ترغیب می‌کنیم که به دلیل استفاده از کود ازته، این سبزی‌ها منشا سرطان‌ها هستند.
-. در مراسم روز زمین پاک عنوان شد: استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی خاک  وآب را آلوده می کند .  آلودگی‌ آب‌ باعث‌ انقراض‌ نسل‌ سمور در مازندران‌ شده‌ است‌ .
. فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی بوعلی سینای قزوین گفت: مصرف غیر منطقی و بی‌رویه کودهای شیمیایی در مزرعه‌ها و باغ‌ها مهمترین عامل شیوع سرطان معده در کشور محسوب می‌شود.
محققان انگلیسی دریافته اند که قرار گرفتن در معرض حشره کش هاو سموم دفع آفات ونیز مصرف میوه جات

مطلب پیشنهادی:
اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

وسبزیجات حاوی بقایای این سموم ،خطر ابتلا به پارکینسون را به میزان ۹۳درصد افزایش می دهد.

  گروه ورمی کمپوستینگ سعی دارد تا با تولید ،  مشاوره و تبلیغات کود ورمی کمپوست و دیگر کودهای ارگانیک گامی در جهت بهبود اوضاع کشاورزی بردارد . ورمی کمپوست حاصل از فعالیت نوعی کرم خاکی به نام ایزینیا فوتیدا کالیفرنیایی در بقایای پوسیده گیاهی است که میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای کودهای شیمیایی باشد . ورمی کمپوست توانسته است بارها در تحقیقات و آزمایشات دانشمندان و محققان ارزشمندی خود را حتی بالاتر از انواع کود شیمیایی نشان دهد .
ورمی کمپوست علاوه بر بی خطر بودن به طور میانگین باعث افزایش کمی  تا ۲۰ درصد وافزایش  تا ۷۰ درصدی از نظر کیفی در انواع محصولات کشاورزی نسبت به کود شیمیایی شده است . این تنها یکی از فواید استفاده از ورمی کمپوست در کشاورزی است . برای کسب اطلاعات بیشتردر مورد فواید کود آلی ورمی کمپوست  به مطالب درج شده درهمین سایت مراجعه شود .   

 

محمد نادمی .پاییز سال ۱۳۹۳٫ استان البرز.

 

منابع :
rpc.tehran.ir
fa.wikipedia.org

reporter.ir
dehghannews.ir
asriran.com
baghbanbashi.blogsky.com

 

 

نوشته های مرتبط