Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 فوائد ورمی کمپوست در کشاورزی | ورمی کمپوست
فوائد ورمی کمپوست در کشاورزی

مهمترین فوائد ورمی کمپوست در کشاورزی

ورمی کمپوست یک ماده آلی دانه‌ای شکل بسیار مطلوب و پایدار است و هنگامی به خاک رسی افزوده می‌شود، باعث نرمی بافت خاک شده و راه را برای عبور هوا و افزایش تهویه خاک فراهم می‌سازد. لعاب مخلوط با مدفوع کرمی که جاذب الرطوبه است، باعث جذب آب شده و از حرکت آن در خاک جلوگیری می‌کند. همچنین ظرفیت نگهداری آب رانیز بهبود می‌بخشد. خاک شنی ظرفیت نگهداری آب کمتری دارد در حالیکه خاکدانه‌های ورمی کمپوست که پوشیده از لعاب هستند، آب را برای مدت زمان بیشتری نگه می‌دارند. کربن آلی موجود در ورمی کمپوست عناصر غذایی را به آرامی و به طور یکنواخت در سیستم رشد گیاهی آزاد کرده و گیاه را قادر به جذب آن‌ها می‌نماید. خاک غنی شده با ورمی کمپوست، موادی اضافی فراهم می‌کند که در کودهای شیمیایی غالباً یافت نمی‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که ورمی کمپوست در طولانی‌مدت و بر اثر استعمال مکرر، باعث بهبود خواص بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی خاک می‌شود.

استفاده مداوم از مواد شیمیایی، میزان کربن آلی را کاهش داده و در نتیجه منجر به آبشویی بیشتر می‌گردد. با گذشت زمان انباشت نمک‌ها موجب تغییر pH خاک و در نتیجه کاهش باروری آن می‌گردد. پوسته تشکیل شده در سطح خاک تخلخل آن را تحت تأثیر قرار داده و به دلیل کمبود خاک‌های سطحی مطلوب، میزان باروری و حاصلخیزی خاک کاهش می‌یابد. در حال حاضر کشاورزان برای ترمیم و بهبود ترکیبات خاک تمایل به بازگشت به کشاورزی آلی دارند. با این روند رو به تغییر لازم است برای حفظ سطح بالای تولید در اراضی زراعی مقدار زیادی کود آلی از منابع موجود تهیه و مورد استفاده قرار داد. همانطور که اشاره شد، کودهای شیمیایی برای کشاورزی مضر هستند و توقف مصرف آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. کودهای شیمیایی باعث آلودگی هوا و خاک شده و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. لذا برای رفع این مشکل امروزه می‌توان به جای آن‌ها از کودهای طبیعی و قوی از جمله ورمی کمپوست استفاده کرد. ورمی کمپوست کودی کاملاً طبیعی است و به صورت مصنوعی تولید نمی‌شود. بنابراین به هیچ وجه آلودگی محیط اعم از هوایی و آبی ایجاد نمی‌نماید.

مطلب پیشنهادی:
شیرین بیان در تولید ورمی کمپوست

خواص ورمی کمپوست

آن دسته از خواص ورمی کمپوست که آن را به یک کود زیستی ایده‌آل برای خاک تبدیل می‌کند عبارتند از:
۱- ورمی کمپوست حاوی آنزیم‌هایی از قبیل پروتئاز، لیپاز، آمیلاز، سلولاز، لیگناز و کیتیناز می‌باشد. این آنزیم‌ها به عملکرد خود در تجزیه زیستی مولکول‌های بزرگ و بقایای کشاورزی در خاک ادامه می‌دهند تا حملات میکروبی بعدی تسریع شود.
۲- از مواد آلی تهیه می‌شود و باعث آلودگی محیط زیست نمی‌گردد.
۳- ورمی کمپوست از نظر دارا بودن ویتامین‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌های رشد، ماده‌ای غنی می‌باشد.
۴- مصرف کودهای شیمیایی را در سطح بسیار وسیع کاهش می‌دهند.
۵- باعث افزایش حاصلخیزی و طول عمر خاک می‌گردد.
۶- مدفوع کرم عاری از عوامل بیماری‌زا است.
۷- مدفوع کرم دارای ریز جامعه گیاهی (میکروفلور) خاص است که در خاک برای ایجاد محصولات مفید، دارای فعالیت‌های پیوسته‌ای می‌باشند.
۸- مدفوع کرم حاوی کوکون‌های کرم خاکی بوده و تعداد این کرم‌ها را در خاک افزایش می‌دهد.
۹- افزودن ورمی کمپوست به خاک، باعث ثبات ساختمان خاک می‌گردد.
۱۰- معایب کودهای شیمیایی را ندارد.
۱۱- باعث ارتقاء ارزش مواد پس‌مانده آلی می‌گردد.
۱۲- ورمی کمپوست رطوبت هوا را نیز جذب می‌نماید.

%D9%88%D8%B1%D9%85%DB%8C %DA%A9%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA %DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C - فوائد ورمی کمپوست در کشاورزی

کاربرد دیگر ورمی کمپوست در شالیکاری و به ‌هنگام پنجه‌زنی، آغاز تشکیل گل آذین، گل دادن و پر شدن دانه ضروری است. آزمایشاتی که در جهت بررسی تأثیر کرم‌های خاکی و یا ورمی کمپوست از طریق فناوری تولید کود کرمی بر کشت صیفی‌جاتی چون گوجه‌فرنگی، بادمجان و بامیه انجام شده‌اند، نتایج بسیار با ارزشی در بر داشته‌اند. ورمی کمپوست عامل جوانه‌زنی در گیاه را تحریک می‌کند. برای این منظور، در بستر بذر از ۲۰ تا ۳۰ درصد ورمی کمپوست مخلوط با شن استفاده می‌کنند. این مخلوط رشد مداوم و خوبی را برای گیاه در حدود ۳ ماه تأمین می‌کند. جوانه‌زنی بذرهای گوجه‌فرنگی، کلم‌پیچ و تربچه در ورمی کمپوست خیلی بهتر از کمپوست معمولی انجام می‌پذیرد. در کشت سبزی و صیفی توصیه می‌شود قبل از نشاء‌کاری یا بذرپاشی، از ورمی کمپوست به میزان۷۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ کیلوگرم در هکتار استفاده شود. ورمی کمپوست در بین تمام کودهای طبیعی، دارای اهمیت بالایی است و نسبت به کودهای گاوی ۱۰ برابر مؤثرتر می‌باشد زیرا ترکیبات آن حاوی تمام مواد لازم برای سلامت و رشد گیاهان می‌باشد.

مطلب پیشنهادی:
هوادهی توده ورمی کمپوست

از آنجایی که گیاهان زراعی از طریق هوموس و کودهای آلی، ریزمغذی‌ها را به مقدار فراوان دریافت می‌نمایند لذا این مواد به میزان ۴۰٪ تا ۸۰٪ باعث افزایش عملکرد محصولات زراعی می‌گردند. ورمی کمپوست نسبت به کودهای شیمیایی ارزان‌تر بوده و برای کشاورزان هم مقرون به صرفه‌تر و هم مؤثرتر می‌باشد. ورمی کمپوست برای تقویت محصولات باغی و زراعی، بازار فروش فوق‌العاده زیادی دارد.

 

منبع:

مدیریت مواد زائد جامد شهری و تولید ورمی کمپوست – مولفان : صفاری-علیدادی-رستمی-عنادی

1 دیدگاه ها
  1. آهن آلات
    آهن آلات
    ارسال پاسخ
    شاید زیر و رو کردن خاک سوای خواصی که کرم برروی مواد داخل خاک میزاره، یکی از بارزترین ویژگی های این موجودات باشه
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند