تولید کود با زباله های آشپزخانه

از دست زباله های جورواجور آشپزخانه که وقت و بی وقت پشه دورشان جمع می شود خسته شده اید؟ دیدن مداوم سطل آشغال گوشه آشپزخانه یا درون کابینت کلاف هتان کرده؟ فکر این که ما آدمها جز تولید آشغال کاری از دستمان برنم یآید ولتان نم یکند؟ یا دیدن کوهی از زباله سر هر کوچه و خیابانی شما را به فکر فرو برده است.

چه از جمع و جور کردن زبال ههای خانگی خسته و کلافه شده اید و چه آشغال ساز بودن ما آد مها که شهرمان را با زبال هها فرش می کنیم به فکر فرو بردن تان همه جرقه های خوبی است برای این که به زباله ها نگاهی تازه داشته باشیم و برای پول درآوردن از آنها خودمان آستین بالا بزنیم.

 

 

175111 855 - توليد کود با زباله های آشپزخانه
یک روش خوب برای این کار وجود دارد که مردم کشورهای پیشرفته دنیا خیلی وقت است آن را امتحان کرده و به خوبی نتیجه گرفته اند؛ خوراندن زباله های خانگی به کرم ها و به دست آوردن کودهای گرانقیمت ورمی کمپوست . شاید کاری چندش آور به نظر برسد اما در دنیا چند گونه کرم خاکی وجود دارند که قادرند روزانه چند برابر وزنشان زباله بخورند و با هضم کردن آشغا لها کودی ارزشمند به نام «ورمی کمپوست » تولید کنند.

این کود سرشار از عناصر غذایی قابل جذب برای گیاهان و دارای انواع ویتامین ها، آنزی مهای مختلف و هورمون های محرک رشد گیاهان است. این روش بهترین راه تولید کود با زباله است .

 

آشنایی با کر مهای زباله خوار

فقط ۶ نوع کرم خاکی در دنیا توان تولید کود را دارد که مناسب ترین گونه آن قهوه ای مایل به قرمز و کوچک تر از کرم های خاکی معمولی است. رشد و تکثیر این کرم ها بسیار سریع است و هر یک کیلو از آنها شامل ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نخ کرم می شود. این کر مها از زمانی که درون تخم هستند تا زمانی که بالغ می شوند به ۳ ماه زمان نیاز دارند که تا ۲ سال اول عمر نیز بیشترین کارایی را دارند.

مطلب پیشنهادی:
برداشت ورمی کمپوست در روش خانگی

 

شیوه کار کرم های زباله خوار

کرم های خاکی تولیدکننده کود تقریبا همه چیز را م یخورند اما قادر به هضم موادی چون فلزات، شیشه، پلاستیک و جسد جانوران نیستند. البته این که م یگوییم آنها همه چیز را می بلعند به این معنا نیست که هر مقدار زباله با هر ابعادی را جلویشان بریزیم. این کرم ها از آنجایی که دندان ندارند و غذا را قورت می دهند پس باید قبل از ریختن زبال هها در ظرف نگهداری شان آنها را کاملا ریز کنیم. این کار سرعت تولید کود را نیز افزایش می دهد.

اما محل پرورش کر مهای کمپوستی هم خیلی مهم است. این جایگا هها باید چیزی شبیه بشکه، جعب ههای چوبی و لگ نهای پلاستیکی باشد. استفاده از آبشخورهای مربع مستعطیل هم مناسب است. این بسترها روی بلوک ها، آجرها، تن ههای درختان یا زمین قرار می گیرند. طول اضلاع این بسترها نیز بهتر است از ۵۰ سانتی متر بیشتر نباشد و عمق آنها نیز تا ۳۰سانت یمتر در نظر گرفته شود. یادتان باشد برای عمل تهویه و زهکشی بهتر باید کف بستر نگهداری کرم دارای سوراخ باشد به طوری که آب محفظه نیز به راحتی از آن خارج شود. از این آب خروجی که به آن «چای ورمی کمپوست » گفته میشود  یتوان به عنوان کود مایع در فضای سبز استفاده کرد.

همچنین کرم ها تاریکی را بیشتر دوست دارند پس برای به دست آوردن نتیجه بهتر باید روی بستر کرم ها را با موادی مثل کاه یا کلش گندم بپوشانید. زیرسازی بستر کرم ها هم دارای اهمیت زیادی است. برای این کار می توان کف بستر را با خرد ههای روزنامه، برگ های خردشده، کاه و کلش گندم پوشاند. اگر تمام این شرایط به خوبی مهیا شود هر کرم به طور متوسط روزانه نصف وزن بدنش کود تولید می کند.

مطلب پیشنهادی:
مشخصات ورمی کمپوست رسیده

 

از کودها و کرم های ورمی کمپوست پول دربیاورید

این کر مهای کودساز ورمی کمپوست خیلی سریع رشد می کنند پس در حین تولید ورمی کمپوست با افزایش جمعیت کر مها روبه رو خواهید شد. وقتی چنین اتفاقی افتاد از حجم زیاد کرمهای ورمی کمپوست نترسید چون می توان آنها را به واحدهای متقاضی تولید کرم فروخت. همچنین لاشه بدن کر مهای مسن را نیز می توان به پودر خشک تبدیل کرد و به عنوان بخشی از جیره غذایی طیور و آبزیان به صاحبان واحدهای پرورش آبزیان و پرندگان فروخت.

جالب است بدانید قیمت هر کیلوگرم کود ورمی کامپوست بسته بندی شده حدود ۴۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم کرم زنده حدود ۳۰ هزار تومان است. پس اگر حجم کود تولیدی شما در خانه زیاد باشد و در نتیجه میزان پرورش کرم نیز قابل قبول باشد به راحتی می توانید از زبال ههایی که تا پیش از این دور م یریختید پول دربیاورید. اما اگر حجم تولیدات تا این حد نیست دس تکم م یتوانید مطمئن شوید که خودتان با استفاده از زبال ههای خانگی تان می توانید کودی ارزشمند و گیاهی برای گیاهانتان تولید کنید.

 

منبع:

به نقل از جام جم