تقلب در انواع کود شیمیایی

چرا ورمی کمپوست

با سرچ ساده در گوگل با عناوین ( تقلب کود شیمیایی ، مضرات کود شیمیایی ، معایب کود شیمیایی و … ) می توان اطلاعات و اخبار مربوط به انواع کود شیمیایی موجود در بازار را دریافت کرد .

اما خرید ورمی کمپوست یا حتی دیگر کودهای ارگانیک بسیار مطمئن تر است زیرا امکان تقلب در مثلا کود گاوی یا مرغی یا ورمی کمپوست خیلی کمتر یا اصلا امکان پذیر نیست .

در زیر تنها به بخشی از این اخبار با ذکر منبع اشاره شده است .

 

شن و ماسه گرانوله شده به اسم کود شیمیایی

رییس اداره تعاون روستایی خلیل آباد با انتقاد از تقلب در عرضه کودهای شیمیایی خارج از شبکه دولتی اظهارکرد: فرمول شیمیایی اکثر کودهای عرضه شده در بازار (خارج از شبکه توزیع دولتی) با محتویات داخلی آن متفاوت است..

وی پیشنهاد کرد: استانداری تدابیری را برای نظارت بیشتر بر تولید کودهای وارداتی و تولیدی اعمال کند.

فتحی با ذکر این مطلب که پس از آزمایش از ۱۰ نمونه مشخص شده ۸ مورد اصلا کود نبوده است، افزود: متاسفانه محتویات داخل بسته بندی های کود که در بازار توزیع می‌شود بیشتر خاک معدنی و یا خاک معمولی است که فقط به صورت « گرانوله» تغییر شکل داده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.com)، “علی اکبر زارعی نژاد”با بیان این مطلب فزود: این محموله که در یکی از کارخانجات منطقه صنعتی اشتهارد کشف شد، هر کیسه آن به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال در بازار به فروش می رسید که با این حساب ارزش محموله مذکور بالغ بر چهار صد میلیون ریال بوده است.

مطلب پیشنهادی:
مضرات کود شیمیایی محاسن ورمی کمپوست

وی اظهارداشت: این کود تقلبی مخلوطی از خاک رس، آهگ، گچ، ماسه، کوپه ساختمانی و کود حیوانی بوده و در چرخه کود قاچاق به فروش می رسیده است.

زارعی نژاد خاطر نشان کرد: متاسفانه قاچاق چیان کالا در سطح استان به پاک ترین فعالیت مردم یعنی کشاورزی هم ورود نموده و از این طریق و درصدد رسیدن به سودهای باد آورده هستند.

دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز البرز از کشاورزان و باغداران استان خواست در تهیه کود و نهادهای کشاورزی دقت نموده و برای خرید این مواد از اماکن و واحدهای مجاز و مطمئن و دارای مجوز فروش از سازمان های رسمی اقدام نمایند.

 

کود شیمیایی - تقلب در انواع کود شیمیایی

نمونه ای از کود شیمیایی

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ یک شرکت تولید کننده کود شیمیایی در سمنان به علت تخلف تقلب در تولید کودهای شیمیایی مانند سولفات پتاسیم، آهن، منیزیم، روی و نداشتن پروانه بهره برداری مجرم شناخته شد و محموله تولیدی این شرکت نیز توقیف شد.

 

۲۷ تن محصول این واحد تولیدی شامل یک هزار و ۹۳ کیسه ۲۵ کیلویی  حامل کودهای شیمیایی به علت آلودگی شدید به عناصر سنگین، با حضور نمایندگان تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان سمنان معدوم شد.

 

به گزارش صبحانه، این فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این که در بین کشاورزان و باغداران کودهای شیمیایی تقلبی در حال توزیع است، اظهار کرد: متاسفانه بر روند توزیع این کودهای تقلبی نیز نظارتی نمی‌شود.

 

مطلب پیشنهادی:
ویژگی ها استان البرز در ورمی کمپوست

وی ادامه داد: فروشندگان کودهای تقلبی آن‌ها را با قیمت پایینی به کشاورزان فروخته و در نتیجه آن حدود ۷۰۰ هکتار از باغ‌های استان گلستان از بین رفته است.

 

این فعال اقتصادی در حوزه بازرگانی با اشاره به این‌که در مشهد نیز وضعیت به همین منوال است و به هیچ عنوان کودهای استاندارد مصرف نمی شود گفت: معاونان وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشند که چه کسانی مسوول نظارت بر توزیع این کودها بوده و این که چرا بر این توزیع‌ها نظارت نمی‌شود.

 

به گفته وی، کشاورزان از این کودهای تقلبی آسیب‌های زیادی دیده‌اند و این درحالی است که باید میانگین فسفات موجود در کودهای شیمیایی بین ۳۹ تا ۴۶ درصد باشد ولی فسفات کودهای تقلبی در بازار بین ۱۲ تا ۱۵ درصد است.

 

او با بیان این‌که در برخی دیگر از کودهای شیمایی نیز اصلا فسفاتی مصرف نمی‌کنند و شن و ماسه را در آن جایگزین کرده‌اند، اظهار کرد: به طور مثال چندی پیش سم کاپیتان نیز در رسانه ملی به عنوان یک کود شیمیایی مطرح شد که در نتیجه توزیع این کود ۷۰۰ هکتار از باغ‌ها از بین رفت.

اقتصاد ایران: دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز البرز از کشف بیش از ۸۰۰ کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود شیمیایی تقلبی با عنوان کود شیمیایی سوپر فسفات تریپل و کودالی در البرز خبر داد

 

منابع :

خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان yjc

پایگاه خبری تحلیلی قومس سمنان

خبر گزاری اقتصادی ایران

 

مطالب مرتبط :

مضرات کود شیمیایی محاسن ورمی کمپوست

مطلب پیشنهادی:
اثرات کمپوست در کشاورزی

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند