Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 اثرات کمپوست در کشاورزی | ورمی کمپوست
اثرات کمپوست در کشاورزی

مزایای کمپوست در کشاورزی ارگانیک

اضافه کردن کمپوست به علت وجود میکروارگانیسم های مفید موجود در آن خاصیت نگهداری و رها سازی مواد غذایی ضروری را افزایش می دهد .
یکی دیگر از منافع کمپوست بهبود جوانه زنی و نفوذ آب درخاک است . همچنین اضافه کردن کمپوست به خاک ، کارکردن با خاک را آسانتر میکند . ترمیم خاک با کمپوست شیوع بیماری بوته میری و پوسیدگی ریشه را کاهش می دهد . حضور میکرو فلورها در کمپوست باعث رقابت آن با میکروب های بیماری زا شده و قندها و مواد غذایی ترشح شده از ریشه گیاهان را مصرف میکنند از رشد بیماری جلوگیری کرده و آن هارا غیر فعال می کند . تخریب عوامل بیماری زا از مهمترین جنبه های تولید کمپوست است . آزمایش ها نشان داده است که در کمپوست هوازی ، دماهای بالا باعث تخریب عوامل بیماری زا میشود . دماهای بالا در تمام نقاط کمپوست به طوریکنواخت وجود ندارد ، بنابراین زیرو رو کردن مواد کمپوست برای یکسان سازی دما در  تمام قسمت ها و عمل هوادهی برای اطمینان از نابودی عوامل بیماری زا و پارازیت ها ، ضروری می باشد .
بیماری های موجود در خاک معمولا در اثر کاهش تنوع زیستی ارگانیسم ها به وقوع می پیوندد . توان کمپوست در پیشگیری از فعالیت عوامل بیماری زا از شاخصه های کمپوست است .

 

گیاه در کمپوست - اثرات کمپوست در کشاورزی

ورمی کمپوست در مقایسه با کود دامی

 

تحقیق اثر کمپوست بر کنترل آفات و بیماری

ریندلز در سال ۱۹۹۷ در مزارع گوجه فرنگی با اضافه کردن کمپوست به خاک بیماری EARLY BLIGHT ، آفت لکه باکتریایی و نماتدها را کنترل کرد و در دیگر تحقیقاتش نشان داد که کمپوست اضافه شده به خاک ویروس موزائیک را ، که با مگس سفید منتشر میشود در همین مزارع کنترل می کند .

مطلب پیشنهادی:
فواید کرم خاکی برای انسان و محیط زیست

 

تحقیق اثر کمپوست در  مزارع پنبه

در سال ۱۹۹۲ لویس و همکارانش موفق به کنترل بیماری یا آفت بوته میری در مزارع پنبه شدند . در این آزمایش آنها معتقد بودند که کمپوست موادی را آزاد میکند که از جوانه زدن قارچ عامل بیماری جلوگیری کرده و پیشرفت آن را متوقف می کند .

 

تحقیق اثر کمپوست بر کنترل آفات در خاک

از تحقیقات هویتینک و بوئم در سال ۱۹۹۲ نتایج زیر درباره به کار گیری کمپوست در تخریب بیماری های موجود در خاک بدست آمد .
–    پارازیتیسم موفق در برابر پاتوژن ها به وسیله میکروارگانیسم های مفید
–    تولید انتی بیوتیک به وسیله میکروارگانیسم های مفید
–    فعالسازی ژن های مقاوم به بیماری در گیاه به وسیله میکرو ارگانیسم ها
–    بهبود تغذیه و قویتر کردن گیاه که منتهی میشود به افزایش حالت مقاومت دربرابر آفات

 

تحقیقات نوبل بر اثر کمپوست روی انواع گیاهان

نوبل و همکارانش در سال ۲۰۰۴ دریافتند که بیماری بوته میری شامل فیتوفتورا ، پیتیوم و پوسیدگی ریشه شامل رایزوکتونیا و ور تیسیلیوم از جمله بیماری هایی هستند که با کمپوست کنترل می شوند .

 

گروه بزرگ ورمی کمپوستینگ پیشرو در تولید کود ورمی کمپوست و کرم خاکی با آگاهی از مزایای کود آلی ورمی کمپوست همواره در پی تولید بهترین و مرغوبترین کود ورمی کمپوست می باشد .
با تشکر از مدیر گروه ورمی کمپوستینگ محمد نادمی . ۰۹۳۷۷۷۰۹۹۰۱

 

معجزه ورم کمپوست 300x184 - اثرات کمپوست در کشاورزی

 

منبع

چای کمپوست . مولفین دکتر بهرام تفقدی نیا و مهندس محمد کمالپور . مشخصات  نشر . تهران . سپهر ۱۳۸۶

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند