Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 ویژگی های کرم خاکی چیست رفتار و خصوصیات | ورمی کمپوست
ویژگی های کرم خاکی چیست رفتار و خصوصیات

ویژگی های کرم خاکی

از ویژگی های کرم خاکی نوع حرکت خاص این جاندار است .

کرم خاکی همانند لوله گوارش، دارای دو گروه ماهیچه های طولی و حلقوی است؛ با این تفاوت که در لوله گوارش ماهیچه طولی در طرف خارج ماهیچه حلقوی قرار دارد، ولی در کرم خاکی وضعیت برعکس است و ماهیچه های حلقوی در طرف خارج ماهیچه های طولی قرار دارند.

انقباض این ماهیچه ها به صورت متناوب انجام می شود؛ یعنی در بخشی از بدن کرم خاکی که ماهیچه های طولی منقبض هستند، ماهیچه های حلقوی در حال استراحتند. همان طور که در شکل دیده می شود، در این بخشها، قطر بدن کرم خاکی بیش از بخشهای دیگر است. در بخشی از بدن که ماهیچه های حلقوی منقبض هستند، ماهیچه های طولی استراحت می کنند و بدن کرم خاکی نازکتر است. این یکی از ویژگی های کرم خاکی است .

این انقباضات متناوب موجب می شود که طول بدن کرم خاکی تغییر کند (درازتر یا کوتاهتر شود) و به این طریق، کرم خاکی حرکت می کند .

2فصفقصثق - ویژگی های کرم خاکی چیست رفتار و خصوصیات

ویژگی های کرم خاکی

 

برخی از ویژگی های کرم خاکی

در زیر به تعدای از ویژگی های کرم خاکی اشاره میشود :

کرم خاکی هیچ گونه حس شنوایی ندارد و کوچکترین عکس العملی به صدا نشان نمی دهد.

کرم خاکی به کنترل فرسایش خاک بسیار کمک می کند .

کرم خاکی به گیاهان برای رشد بهتر کمک می کند.

سوراخهایی را که کرمها در خاک حفر میکنند راههایی را برای عبور هوا بین ریشه در خاک ایجاد می کنند.

کرمها توسط تونل های عمیق،  لایه های زیرین خاک را به سطح آورده و آنرا که حاوی مواد آلی بیشتری است ، با خاک سطحی مخلوط می کنند.

مطلب پیشنهادی:
مضرات کود شیمیایی محاسن ورمی کمپوست

ترشح لزج مانند کرمهای خاکی حاوی نیتروژن است که تغذیه مفید برای خاک محسوب می شود.

کرمها تغذیه بسیار خوبی برای سایر جانوران می باشند زیرا کرمها دارای درصد بالایی از پروتئین هستند.  همانند انسانها، جانوران نیز برای زنده ماندن نیاز به تغذیه و خوردن مواد پروتئینی دارند.

 

images - ویژگی های کرم خاکی چیست رفتار و خصوصیات

ویژگی های کرم خاکی چیست

 

ویژگی های کرم خاکی اثرات مثبت بر محیط زیست

از ویژگی های کرم خاکی این است که در خاک عملکردهای منحصر به فردی دارد. نقب های بزرگ آن ها اجازه می دهد که آب باران به راحتی وارد خاک شود و میزان سرعت نفوذ آب در خاک افزایش یابد. این مانع از شستشوی خاک شده و به آب اجازه می دهد تا وارد ناحیه ریشه ها شود و مورد استفاده گیاهان قرار گیرد. نقب های آن ها همچنین اجازه می دهد که ریشه های گیاهان به راحتی از خلال خاک عبور کرده و به فضای جدیدی راه یابد، خاک هایی که توسط کرم های خاکی عمل آمده باشند دارای ساختار گل مانند پایداری هستند که احتمال جابجایی آن توسط باد کمتر است.

از موارد منفی ویژگی های کرم خاکی

از ویژگی های کرم خاکی ممکن است منفی نیز باشد. در مناطق خاصی گونه هایی معرفی شده که بر سرکرم های خاکی بومی رقابت دارند. این مسئله زندگی توفیق آمیز، بلکه بقای گونه های بومی را با مشکل رو به رو می سازد. لذا در بسیاری اوقات گونه های بومی در مناطق مجزای کوچکی به سر می برند. بسیاری از کرم های خاکی که ما می بینیم در اروپا معرفی شده اند. این لزوما یک رویه منفی نمی باشد، اما مشکلاتی را هم بدنبال دارد. یک مثال توده فضله ای است که مربوط به Lumbricus terrestris در غرب کانادا می باشد که باعث شده خاک هایی با موادی با منشاء آهکی چیره شوند. نقب زنی های عمیق L.terrestris توده های فضله سفت بهم چسبیده ای می سازد. این نقب زنی ها، زیر-خاک (Subsoil) سفت را درمعرض خشک و خیس شدن قرار می دهد که این ماده را بسیارسخت کرده واز پیش بردن آن را در باغ ها، پیست های گلف، و چمن زارها با مشکل رو به رو می سازد . این هم یکی از ویژگی های کرم خاکی البته از نوع منفی .

مطلب پیشنهادی:
گروه مشاوره کشاورزی دامداری تلگرام

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند