Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 ورمی کمپوست و پرسشهای متداول | ورمی کمپوست
ورمی کمپوست و پرسشهای متداول

چند پرسش و پاسخ کوتاه در زمینه ورمی کمپوست

از آنجایی که پرورش کرم ورمی کمپوست روشی تازه و جدید به شمار می آید ، برای همه ما سولاتی پیش خواهد آمد که نیاز به دانستن پاسخ آنها داریم . برخی از این پرسش ها و پاسخ ها به قرار زیر میباشد:

بر خلاف اینکه من کار پرورش ورمی کمپوست را چند هفته پیش آغاز کردم اما تا کنون کرمها هیچیک از زباله هایی که به آنها داده شده نخورده اند؟

پاسخ: هنگامی که یک مزرعه جدید ایجاد میشود کرمها به زمان نیاز دارند تا بتوانند به محیط جدید عادت کنند. آنها معمولا شروع به خورد ماده بستر کرده اما خیلی زود به خوردن غذای جدید روی می آورند. در آغاز مقداری کافی زباله استفاده کنید بطوریکه بتوان کرم ها را در حال حرکت مشاهده کرد سپس میتوان به همین ترتیب زباله بیشتری به محفظه بیفزایید.

کرم های ورمی کمپوست من سعی در فرار از محفظه دارند چه باید بکنم؟

پاسخ: کرم ها بسیار به شرایط زندگی خود حساس می باشند و در صوریتیکه شرایط دلخواه آنها فراهم نباشد اقدام به ترک محل مینمایند. در اینصورت شما باید به گذشته روجه کرده و ببینید چه چیز ممکن است کرم ها را وادار به فرار کرده باشد. مسائلی از قبیل اینکه از چه چیز بعنوان تغذیه کرم ها استفاده میشود یا اینکه آیا بستر کرم ها بیش از حد مرطوب است یا خیر و نیز PH بستر ، همگی میتوانند در این امر موثر باشند .

در صورتی که من به تعطیلات برم آیا کرم ها از گرسنگی خواهند مرد؟

پاسخ : خیر ، آنها مشکلی نخواهند داشت اما سعی کنید هیچ غذای تازه ای به بستر اضافه نکرده و سطح آن را نیز باید با روزنامه مرطوب یا hessian بپوشانید تا مواد بستر خشک نشوند .
در صورتیکه برای مدتی طولانی ( مثلا یک ماه یا بیشتر ) از خانه دور خواهید بود از یک دوست یا همسایه بخواهید در این مدت مراقب کرم های ورمی کمپوست شما باشد.

011 300x190 - ورمی کمپوست و پرسشهای متداول

فارم تولید ورمی کمپوست

تعداد کرم ها در هر کیلو گرم چند عدد می باشد؟

پاسخ: در صوت بالغ بودن کرم های ورمی کمپوست تعداد آنها به چهار هزار یا کمی کمتر از آن میرسد.

مطلب پیشنهادی:
اصول تهیه ورمی کمپوست

چگونه ورمی کمپوست را برداشت میکنید؟

پاسخ: این کار با استفاده از یک سیستم واسط ( through ) یک یا دو محفظه ای بسیار آسان انجام میشود . مخزن را با مدفوع انباشده شده در آن بریزید. سپس آن را در یک مخزن ذخیره دایمی و یا بطور مستقیم روی خاک باغچه و یا هر دو بریزید.با هر محفظه دیگری لازم است که مخلوط کرم و مدفوع کرمی از یک دستگاه برداشت کننده عبور داده شود تا کرم ها از مدفوعشان جدا شوند . این دستگاه ها انواع بسیاری دارند که میتوان از یک توری ساده ۳.۱۶ اینچی تا نوع استوانه ای موتوری آن در حجم بزرگ متغیر باشد. برای مصارف خانگی یک توری دستی کافی است.

redwormsearthwormsraiseworms main Full.40142203 - ورمی کمپوست و پرسشهای متداول

آیا محفظه کرم ها باعث ایجاد بود در زیرزمین گاراژ یا انبار میشود؟

پاسخ: شاید تعجب آور باشد اما محفظه کرم ها بر خلاف غذاهای بسیار بوداری که در آن قرار داده میشود خود هیچ بوی نا مطبوع نمیدهد . اگر یک مشت از کمپوست کرم خاکی ا از نزدیک بو کنید بویی شبیه به خاکهای سطحی گلدانها خواهد داشت.

کرم ها با چه سرعی تکثیر میابند؟

پاسخ: پنج کیلو گرم کرم خاکی میتواند در عرض دو سال به دو تن افزایش پیدا کند . طبیعتا این کار متضمن شرایط مناسب زندگی و از دست نرفتن کرمها بدلیل خوردن مواد سمی است. تعداد کرم ها تنها برای ماهیگیران مهم است بقیه ما بدنبال چیزی هستیم که این کرمها میتوانند در زمینه کشاورزی باغداری برای ما انجام دهند.

 

منبع: کتاب تولید ورمی کمپوست برای کشاورزی پایدار – مترجم آقایان علیخانی و ثواقبی

مطلب پیشنهادی:
چرخه زندگی و تولید مثل کرم ورمی کمپوست
6 دیدگاه ها
  1. نیک مرد
    نیک مرد
    ارسال پاسخ
    سلام.زباله ای که روی کرمها میریزم کپک میزند،اشکالی ندارد ؟
    • VermiComposting
      VermiComposting
      ارسال پاسخ
      سلام سعی کن به اندازه ای زباله بریزی که ظرف مدت یک الی دو هفته توسط کرم ها خورده شود و ضمنا در بستر دفن کنی . زیاد ریختن زباله باعث بو گرفتن بستر پرورش میشود .
  2. حبیب
    حبیب
    ارسال پاسخ
    تیا میشود بجای سبد یا محفظه تولید کمپوست از نایلون سیاه بزرگ استفاده کرد و چند سوراخ در نایلون برای تبادل هوا ایجاد کرد؟
  3. ادریس
    ادریس
    ارسال پاسخ
    سلام خسته نباشید. این کرم هایی که داخل باغچه هستن رو میشه جمع اوری کرد و با این کرمها کود ورمی کمپوست تولید کرد؟
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      سلام. خیر نژادشون مناسب این کار نیست در طبیعت سه هزار گونه کرم خاکی وجود داره .‌بهترین گونه ایزینا فوتیداست
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند