میزان مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی

میزان و مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی به مقدار ،نوع و جنس خاکی بستگی دارد که قرار است ورمی کمپوست در آن مصرف شود. قبل از مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی باید تمام جوانب کار از نظر نوع خاک ،تغذیه گیاهی و رعایت موازین بهداشتی مد نظر قرار گیرد. اگر منظور از مصرف ورمی کمپوست مقابله با فرسایش خاک باشد. بایستی مقادیری بین ۳۰۰تا۵۰۰ تن در هکتار مصرف شود. چون کمپوست دارای مقادیر نسبتا زیادی کربنات است،مصرف آن در زمینهای قلیائی موجب ازدیاد phمی شود که نتیجتا مصرف آن را در این گونه زمینها محدود می نماید .مصرف ورمی کمپوست معمولا برای محصولاتی همچون درختان جنگلی ،پارک و فضای سبز توصیه می شود.

 

ورمی کمپوست جالیز - میزان مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی

 

 مقدار مصرف ورمی کمپوست در صیفی کاری

برای انواع سبزیها (کلم،کاهو،گوجه فرنگی ،خیار ،پیازچه،کرفس….) حدود ۴۰تا۸۰ تن در هکتار برابر ۴تا۸کیلوگرم در متر مربع ،هر۲تا۳سال یکبار در سطح خاک گسترده شود.

 

 مقدار مصرف ورمی کمپوست در فضاهای سبز

تا ۱۰۰ تن در هکتار هر ۲تا۳ سال یکبار در سطح زیرین خاک پخش می شود . همچنین برای حفاظت از خاک و تثبیت تپه های شنی یا کویرزدایی ،در ابتدا ۲۰۰تا۳۰۰ تن در هکتار و بعداز گذشت دو سال هر ۳-۲ سال یکبار ۱۰۰ تن در هکتار و به ضخامت ۱۰تا۲۵ سانتیمتر روی خاک گسترده شود.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در گلخانه ها

در اینحالت باید کمپوست را تا میزان ۳۰-۲۰ درصد حجمی با خاک مخلوط نمود . برای نگهداری از نهال هرسه سال یکبار ،۲۰تا۳۰ تن در هکتار باید به طور سطحی پخش نمود .

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در تاکستانها

در فصل بهار یا تابستان هر سه الی چهار سال یکبار ۲۰تا ۴۰ تن کمپوست ودر تاکستانهای جدیدالاحداث ۱۵۰ تن در هکتار ،در سطح خاک بایستی پخش نمود.

مطلب پیشنهادی:
اجاره سالن مناسب برای ورمی کمپوست

 

ورمیکمپوست1 300x240 - میزان مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در گلهای زینتی

برای گلهای زینتی در فضای باز حدود ۱۰۰-۸۰ تن در هکتار بایستی هر ۴-۳ سال یکبار پخش شود.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست برای درختان میوه هسته دار و دانه دار

برای این درختان نظیر سیب ،گلابی،آلو،زرد آلو، گوجه ،گیلاس و…. حدود ۶۰-۳۰ تن در هکتار ( در سایه انداز درخت) ،هر سه سال یکبار میتوان کمپوست را پخش نمود.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در درختان غیر مثمر

برای درختانی نظیر کاج، صنوبر، سپیدار، کبوده ، سرو و غیره حدود ۵۰-۱۰۰ تن در هر هکتار ، هر۲-۳ سال یکبار میتوان کود کمپوست را مصرف نمود .

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست درگیاهان ردیفی

برای گیاهان ردیفی مانند چغندر ، ذرت ، سیب زمینی و پنبه در فصل بهار یا پاییز می توان مقدار ۴۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار کمپوست را مصرف نمود.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست درغلات

– در مورد غلات نظیر گندم ، جو ، چاودارو غیره می توان حدود ۲۰ تا ۶۰ تن در هر هکتار در بهار یا قبل از شخم زدن ، کمپوست را بصورت سطحی پخش نمود .

 

ورمی کمپوست کشاورزی 300x193 - میزان مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در چمن کاری

در بستر چمن کاری حدود ۱۰۰- ۸۰ تن در هکتار (۱۰- ۸ کیلو گرم در متر مربع ) و برای نگهداری چمن در بهار یا پاییز حدود ۶۰- ۲۰ تن در هکتار (۶- ۲ کیلو گرم در متر مربع ) در هر سال می توان کمپوست را مصرف نمود. برای کاشت چمن کمپوست را بایستی با ماسه مخلوط و بذر با آن پوشاند.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در جالیز کاری

در جالیز کاریها نظیر هندوانه ،خربزه،طالبی و غیره به میزان ۹۰-۳۰ تن در هکتار، هر ۳-۲ سال یکبار می توان از کمپوست استفاده نمود.

مطلب پیشنهادی:
ورمی کمپوست زیر نظر جهاد کشاورزی

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشت قارچ

در پرورش انواع قارچها می توان ورمی کمپوست را به اندازه مورد نیاز بعنوان خاک پوشش و خاک زیر کشت مورد استفاده قرار داد.

 

keshte qarch 300x150 - میزان مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی

سالن پرورش قارچ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند