Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 خدمات و مشاوره چمن کاری و فضای سبز | ورمی کمپوست
خدمات و مشاوره چمن کاری و فضای سبز

 

توجه توجه :

حتما بخش چپ همین صفحه قسمت ( مطالب ویژه و مهم ) را مطالعه کنید .

خدمات و مشاوره چمن کاری

چمن کاری خود را به گروه متخصص و توانمند ما بسپارید

 

تعریف گیاه چمن

چمن گیاهی است از خانواده گندمیان که به نگهداری و مراقبت زیادی احتیاج دارد. داشتن یک چمن خوب مستلزم صرف هزینه و مراقبت مداوم می باشد.  اگر فقط به منظور زیبایی محیطی می خواهید پوشش سبز ایجاد کنید میتوانید با حداقل امکانات از گیاهان پوششی متفرقه برای کاشت استفاده نمایید. هر چند که چمن بهترین و ایده آل ترین پوشش سبز برای زمین محسوب می شود، بخصوص که چمن در مقایسه با گیاهان پوششی از قدرت پاخوری بالایی برخوردار است. با این وجود در نقاطی که امکان رسیدگی و مراقبت زیاد وجود ندارد، گیاهان پوششی از بهترین پوششهای سبز خواهند بود.

 

بل - خدمات و مشاوره چمن کاری و فضای سبز

چمن کاری فضای سبز

 

مراحل عمومی کاشت چمن

انتخاب خاک ، خاک برداری ، شخم تسطیح و زیرسازی ، خاک‌ریزی ، حذف گیاه و خار و خاشاک ، عملیات لوله گذاری ، عملیات زهکشی ، تغذیه (غنی سازی) خاک سطحی با کود کامل ، غلتک زدن و ماسه‌زنی ، آبیاری سنگین ، کشت بذر ، مالچ پاشی ،  آبیاری ، نخ کشی و حذف علفهای هرز تا زمان رشد چمن .

 

انتخاب خاک در چمن کاری اصولی

در چمن کاری اصولی انتخاب خاک  بستگی به نوع کاربرد چمن دارد. در کشت خاکی، بهترین بافت خاک، بافت رسی – شنی است.
بهترین PH برای چمن ۷ = PH خنثی است. اما در زمین هایی با اسیدیته مختلف، چمن های مناسب را انتخاب می نمائیم. مثلاً در خاک های قلیایی برموداگراس بهترین گزینه است.

 

خاک برداری در چمن کاری

اغلب خاک برداری در چمن کاری به عمق ۲۰cm انجام می گیرد.

 

شخم، تسطیح، زیرسازی در چمن کاری

در چمن کاری های مساحت بالا از ماشین آلاتی مانند تراکتور استفاده میشود اما در چمن کاری های مساحت کم مانند حیاط منازل میتوان از نیروی ساده کارگری بهره جست .

 

خاک‌ریزی در چمن کاری

در چمن کاری تقریباً به اندازه ۲۰cm خاک زراعی می‌ریزیم. بهترین عمق خاک‌ریزی برای خاک چمن ۴۰ ـ ۳۰ سانتی‌متر است.

 

حذف گیاه و خار و خاشاک در چمن کاری استاندارد

این کار توسط شن‌کش‌های موجود انجام می‌شود. در این مرحله عملیات ضد عفونی خاک توسط انواع علفکش‌های موجود از جمله، متیل بروماید انجام می شود.دقت کنید در چمن کاری استاندارد باید  متیل بروماید خاک را عقیم می کند و تمامی بذر علف های هرز، آفات و بیماری ها را از بین می برد.

 

عملیات لوله گذاری درچمن کاری

در چمن کاری اصولی میتوان  لوله های تحت فشار مخصوص را در عمق cm 60-75 خاک قرار داد.

 

عملیات زهکشی در چمن کاری حرفه ای

در چمن کاری های حرفه ای  در عمق cm 75ـ۶۰ خاک انجام می‌پذیرد. از دو سری لوله جهت زهکشی زمین استفاده می‌شود. لوله‌های اصلی یا کولکتور را در عمق cm 75 خاک و لوله‌‌های فرعی یا لترال را در عمق ۷۵ـ۶۰ سانتی متری قرار می گیرد. کولکتورها وظیفه انتقال آب را بر عهده دارند و با یک شیب مخصوص (۰٫۰۰۱ تا ۰٫۰۰۵ درصد) در زمین قرار داده می شوند. لوله های لترال مشبک هستند و با فاصله های معین در خاک قرار گرفته می شوند.

مطلب پیشنهادی:
تماس با ما و معرفی شرکت

 

تغذیه (غنی سازی) خاک سطحی با کود کامل در چمن کاری مهندسی

در چمن کاری مهندسی  این کار بر اساس آزمایش خاک صورت می‌پذیرد. غالباً کودهای سرشار از فسفر برای غنی‌سازی زمین چمن استفاده می‌شوند. چون به کندی در خاک حرکت نموده و خیلی سریع تثبیت می‌شوند. اگر در سطح خاک بکار روند، با آبیاری مداوم به عمق خاک حرکت نمی‌کنند و این امر سبب می‌شود که بذرها پس از سبز شدن و ریشه‌دوانی، ریشه‌هاشان به سطح خاک برگردد و چمن حساس به پاخوری می‌شود.

 

غلتک زدن و ماسه‌زنی در چمن کاری اصولی

تسطیح زمین با ماله به همراه غلتک‌زنی صورت می‌پذیرد. در چمن کاری اصولی غلتک‌زنی برای خروج هوای خاک و پرس خاک انجام می‌گیرد. این امر سبب رشد بهتر ریشه و پنجه‌زنی می‌شود. معمولاً این کار ۲ یا ۳ بار صورت می پذیرد.
این مراحل شامل: ۱ـ قبل از کشت بذر ۲ـ پس از کشت بذر و قبل از سبزشدن چمن ۳ـ بعد از اولین سرزنی چمن
نکته: در مراحل ۲ و ۳ غلتک زنی با غلتک های سبک صورت می پذیرد.

 

آبیاری سنگین در چمن کاری حرفه ای

در چمن کاری حرفه ای باید  به مدت سه روز انجام می شود و در صورت نشست خاک عملیات تسطیح توسط خاکپوش انجام می گیرد.

 

 کشت بذردر چمن کاری مقاوم

زمان کشت بذردر چمن کاری مقاوم برای کشت بذر اول پاییز است. زیرا ۱ـ دمای خاک اجازه سبز شدن بذر چمن را می دهد. ۲ـ امکان رقابت و رشد علف های هرز کمتر است.
مقدار مصرف بذرنیز بستگی به شرایط اقلیمی و قوه نامیه بذر دارد. به طور معمول بذرهای ریز را به مقدار gr 20 ـ ۱۵ در متر مربع و بذرهای درشت تر را به مقدار ۵۰ ـ ۳۰ گرم در متر مربع استفاده می کنند. اگر شرایط رشد مناسب باشد و قوه نامیه بذر خوب باشد به مقدار کمتر (حدود ۳۰ گرم در متر مربع) و اگر قوه نامیه بذر خوب نباشد از ۳۰ گرم تا ۵۰ گرم بذر در متر مربع استفاده می کنند.
کاشت بذر چمن  معمولاً در اوایل پاییز و یا بهار از طریق دست پاش و یا به وسیله بذرکار انجام می شود.

 

 مالچ پاشی در چمن کاری موفق

در چمن کاری موفق باید  پوششی از خاک اره، کود حیوانی پوسیده و یا کمپوست است. اخیراً کمپوست شهری را به عنوان مالچ استفاده می کنند. ضخامت مالچ ۲cm روی بذر است. مالچ از خشک شدن بذر و حمله پرندگان جلوگیری می کند. علاوه بر آن در هنگام آبیاری زمین، مالچ جلوی شسته شدن بذر را گرفته و در مناطق سردسیر باعث تسریع در جوانه زنی بذر چمن خواهد شد. پس از این مرحله از یک غلتک سبک استفاده می کنند.

مطلب پیشنهادی:
کرم خاکی خالص روش ها ، نژادها و کیفیت

 

 آبیاری بعد از کاشت چمن

بعد از تمام مراحل مربوط به عملیات کشت بذر، آبیاری با آبپاش های خیلی ریز انجام می شود. مالچ ها باید تا دو هفته مرطوب نگه داشته شوند تا بذرهای چمن  سبز شوند. معمولاً لولیوم یک هفته اما پوآپاراتنسیس و فستوکاروبرا دو هفته پس از کشت سبز می شوند.

 

 نخ کشی در چمن کاری معابر شهری

برای جلوگیری از ورود افراد و حیوانات به داخل محوطه چمن کاری شده  در معابر شهری عملیات نخ کشی دور محوطه ضروری است.

 

حذف علف های هرزتا زمان بلوغ نسبی چمن

بعد از عملیات کشت بذر  تا سبز شدن کامل چمن، حذف علف های هرز یکی از مهم ترین مراحل عملیات نگهداری چمن است.

 

چمن کاری زمین فوتبال

در چمن کاری زمین های بازی و فوتبال باید اصول مهندسی کامل رعایت شود .برای  اینکه استفاده از چمن در زمین بازی فوتبال استحکام کافی و دوام لازم را داشته باشد بایستی با در نظر گرفتن آب و هوای منطقه از بذر مناسب و خاک زیرسازی مطلوب بهره جست .
برای چمن کاری زمین های بازی فوتبال بایستی تقویت مداوم چمن با استفاده از انواع کودهای موثر با برند های معتبر بر اساس نیاز خاک و گیاه چمن به طور مداوم بهره جست .
کنترل بیماری ها و آفات احتمالی چمن در زمین فوتبال با استفاده از بازدید دوره ای مهندسین با تجربه و استفاده از سموم بی خطر انجام میپذیرد .

 

چمن کاری درحیاط  خانه ، ویلا و منزل یا آپارتمان

در حیاط منازل استفاده از بذر مناسب با توجه به میزان نور و آفتاب گیر بودن آن در نظر گرفته میشود .
حیاط آپارتمان های امروزی محلی نسبتا امن برای بازی کودکان است . با استفاده از چمن در بخشی از باغچه کوچک آپارتمان یا خانه علاوه بر ایجاد فضای دلپذیر و مطبوع ، محیطی مناسب برای بازی کودکان فراهم میشود .
چمن کاری حیاط ویلاهای شخصی یا رستوران ویلاهای خانوادگی نیز در ایجاد فضای مطبوع و جلب مشتری تاثیر بسزایی دارد .

 

un - خدمات و مشاوره چمن کاری و فضای سبز

چمن کاری در ویلا

 

چمن کاری  فضای سبز شهرها

معمولا پارک ها و فضاهای سبز با کاشت چمن از زیبایی دلپذیر برخوردار میشوند . چمن کاری باعث کاهش گرد و غبار بر اثر دویدن کودکان در پارک ها و فضاهای سبز میشود  . علاوه بر زیبایی ،  بخشی هرچند اندک در تصفیه آلودگی هوای شهرها بر عهده گیاه چمن است .

 

مراقبت از چمن و کاشت و چمن کاری در زمستان

در اثر سرما و یخبندان در زمستان چمن کاری یا مراقبت و نیز کاشت چمن  مواردی رعایت شود .زمستان  و سرما و انبساط خاک، امکان دارد بستر چمن ترک برداشته و یا برآمدگی هایی پیدا کند در این حالت  باید بوسیله غلطک زدن این ناهمواریها را از بین برد. در ضمن پس از گذشت زمان، احتمال اینکه خاک فشرده شده و برگهای چمن خوابیدگی پیدا کند، زیاد است و این موجب خفگی ریشه ها می شود. به منظور سهولت عبور هوا و نفوذ آب، با عمل سیخک زدن توسط چنگک یا ماشینهای مخصوص، سوراخهایی در سطح چمن ایجادنمائید. این عمل به رشد و نمو چمن کمک خواهد کرد. همچنین برای بهبود شرایط خاک می توان مقدار کمی خاک مخلوط با کود پوسیده دامی یا کمپوست را در سطح چمن پخش کرد زیرا در اثر بارندگی زمستانه و عمل شسته شدن خاک، اغلب ریشه های چمن از خاک بیرون آمده و بتدریج پوسیده می گردند. این عملیات (به ترتیب :تهویه، تازه کردن چمن و غلطک زدن) در اواخر زمستان و در صورت ادامه سرما در اوایل بهار صورت می گیرد.
پخش کود حیوانی بر روی سطح چمن از دیگر اقدامات مراقبتی در فصل زمستان می باشد.

مطلب پیشنهادی:
اجاره و کرایه سرند دوار

 

amalyat 9 - خدمات و مشاوره چمن کاری و فضای سبز

چهارشاخ برای هوادهی

 

میزان پیشنهادی مصرف کود ورمی کمپوست در چمن کاری

در بستر چمن کاری حدود ۱۰۰- ۸۰ تن در هکتار (۱۰- ۸ کیلو گرم در متر مربع ) و برای نگهداری چمن در بهار یا پاییز حدود ۶۰- ۲۰ تن در هکتار (۶- ۲ کیلو گرم در متر مربع ) در هر سال می‌توان ورمی‌کمپوست را مصرف نمود. برای کاشت چمن ورمی‌کمپوست را بایستی با ماسه مخلوط و بذر با آن پوشاند.

 

گروه ورمی کمپوستینگ با بهره گیری از تخصص مهندسان خوش فکر و جوان کشاورزی در رشته های متفاوت ،  آماده همکاری در راستای چمن کاری زمین فوتبال ، فضای سبز و حیاط منازل می باشد .
خدمات گروه ورمی کمپوستینگ در رابطه با چمن کاری
زیرسازی چمن شامل خاکریزی ، مسطح سازی و غلتک زنی است که این کار با توجه به نوع کاربری میزان آن و جنس خاک متفاوت است .
تمامی عملیات های بالا با توجه به توپوگرافی خاک انجام میگیرد و در انجام آزمایش خاک جهت اندازه گیری PH , ECضروری می باشد .
حذف علفهای هرز و گیاهان مزاحم با استفاده از علوفه کش های مناسب و کم خطر انجام میگیرد
کنترل آفات و بیماری های چمن که قبل و بعد از بذرپاشی انجام میگیرد .
تقویت و دوباره کاشت چمن با توجه به کاربری آن و نوع استفاده از پوشش سبز چمن انجام می پذیرد .
بازسازی چمن درصورت داشتن زهکشی مناسب به صورت سطحی ودر غیر اینصورت عملیات ترمیم و سپس کاشت چمن درصورت عدم زهکشی مناسب .
استفاده از بذر مناسب با توجه به محیط  کشت از نظر افتابگیر بودن یا نبودن و آب و هوا و نیز کاربری آن می باشد  .
برای مشاوره و بازدید رایگان مهندسین ما از محل مورد نظرشما که قصد چمن کاری درآن دارید ،می توانید با شماره تلفن  ۰۹۳۷۷۷۰۹۹۰۱ تماس حاصل نمایید .
محمد نادمی مدیر گروه ورمی کمپوستینگ .