Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 فروش بذر فلفل | ورمی کمپوست
فروش بذر فلفل

 

توجه توجه :

حتما بخش چپ همین صفحه قسمت ( مطالب ویژه و مهم ) را مطالعه کنید .

 

توجه :خرده فروشی نداریم . فقط بذر گلخانه ای موجود است . فروش خانگی نداریم . فروش صرفا برای کشاورزان و گلخانه داران محترم و به صورت عمده فروشی می باشد . از تماس غیر ضروری خودداری کنید . با تشکر . محمد نادمی مدیر گروه .

 

فروش بذر فلفل رنگی دلمه ای گلخانه ای

فلفل رنگی با دارا بودن ۱۲ برابر ویتامین c نسبت به پرتقال یکی از پر مصرف ترین سبزیجات در اروپا و آمریکا می باشد که با رنگ ها و طعم گوناگون به صورت خام و یا پخته مصرف می گردد.
چنانچه بتوان فلفل های رنگی را با کیفیت بالا تولید نمود با توجه به مصرف زیاد آن در فصل زمستان می توان مطمئن بود که بازار خوبی در داخل و خارج از کشور برای این محصول مهیا و آماده است.

 

روش کشت فلفل دلمه

برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در مجارستان گونه شیرین فلفل دلمه ای پرورش داده شد. فلفل دلمه ای گیاهیست یکساله که برای کاشت نیاز به خاک رسی سبک با هوموس و کود فراوان و رطوبت کافی دارد. ریشه این گیاه به شعاع ۴۰ سانتیمتری پراکنده و تا عمق ۶۰ سانتیمتری در خاک فرو میرود.
بهترین دما برای رشد گیاه ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتیگراد میباشد و در دمای بالای۳۲ درجه گلدهی گیاه متوقف میگردد. دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول ۵۰ تا ۱۲۰ روز میباشد. گلهای گیاه بر روی پایه ای به طول شش سانتیمتر به رنگهای سفید و در برخی گونه های بنفش ظاهر میگردد.
محصول فلفل دلمه ای به رنگهای سبز , زرد , سفید, بنفش , قهوه ای , بنفش مایل به مشکی و قرمز و نارنجی میباشد. تکثیر گیاه فلفل بوسیله بذر و بندرت قلمه صورت می گیرد . ابتدا بذرها میبایستی خیسانده شوند و آنگاه در خزانه کاشته و بعداز چند برگه شدن به زمین اصلی انتقال یافته و بصورت خطی و امروزه با بهره گیری از آبیاری قطره ای کاشته میشود. در حال حاضر گونه های مختلفی از فلفل اصلاح شده درختچه ای در گلخانه ها در تمامی طول سال پرورش داده میشود. در گونه فلفل وحشی بذر این گیاه توسط پرندگان تا مسافتهای بسیار طولانی و اکثرا در زیر سایه درختان جنگلی در جایی که پرندگان بر بالای درختان شب را سپری میکنند میروید.
فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجاتی است که به علت شکل زیبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ‌های متنوع بسیار مورد توجه قرار دارد. این گیاه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجی و قرمز در بازار عرضه می‌شود.
جالب است بدانید که هر کدام از این رنگ‌ها معرف خاصیت ویژه‌ای از این گیاه است. با این که همه این فلفل‌های دلمه‌ای خواص مشابهی دارند، ولی دارای تفاوت‌های زیادی نیز می‌باشند. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص رنگ‌های متفاوت فلفل دلمه‌ای بیشتر آشنا نماییم.

 

فروش بذر فلفل دلمه سبز

هر عدد ۱۱۰۰ تومان بسته های ۵۰۰ عددی 

علت رنگ سبز این فلفل دلمه‌ای، مقادیر فراوان کلروفیل در آن می‌باشد که در پیوند با منیزیم است. منیزیم در بهبود حافظه و یادگیری اثرات زیادی دارد. همچنین منیزیم در جهت کاهش فشارخون موثر است. مقادیر فراوان B6 و منیزیم موجود در فلفل دلمه‌ای سبز، باعث کاهش اضطراب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می‌شود و به منظور بهبود علائم این سندرم موثر می‌باشد. فلفل دلمه‌ای سبز ویتامین E فراوانی دارد که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و محافظت سلولی اثر دارد.

بذر فلفل دلمه سبز تولید شده در کشور عزیزم ایران است .

 

فلفل دلمه سبز - فروش بذر فلفل

فلفل دلمه ای سبز رنگ

 

فروش بذر فلفل دلمه قرمز

هر عدد ۱۱۰۰ تومان بسته های ۵۰۰ عددی 

فلفل دلمه‌ای سبز رنگ وقتی خیلی رسیده می‌شود به رنگ قرمز تبدیل می‌شود که رسیده‌تر، شیرین‌تر و با طعمی ملایم‌تر است. ویتامین C و کاروتنوئیدها در حالت رسیده بیشتر هستند. هم چنین ظرفیت آنتی‌اکسیدانی در فلفل دلمه‌ای قرمزرنگ بیشتر از فلفل دلمه‌ای سبز می‌باشد. به منظور تهیه فلفل دلمه‌ای قرمز، باید توجه کرد که رنگ آن روشن باشد و پوست سفتی داشته باشد. ولی فلفل‌هایی که پوست کدر و چروکیده دارند، به سمت فرآیند فساد پیش می‌روند و مواد مغذی‌شان به شدت افت می‌کند.

بذر فلفل دلمه قرمز تولید شده در کشور عزیزم ایران است .

 

فلفل دلمه قرمز - فروش بذر فلفل

فلفل دلمه ای قرمز

 

فروش بذر فلفل دلمه بنفش

موجود نیست

فلفل دلمه بنفش حاوی رنگدانه ای به نام آنتو سیانین است که مانع از سرطان به خصوص سرطان پوست می شود. رنگ زیبای فلفل دلمه بنفش چشم هر بیننده ای را به خود جلب می نماید .

بذر فلفل دلمه نارنجی تولید شده در کشور عزیزم ایران است .

 

فلفل دلمه بنفش - فروش بذر فلفل

فلفل دلمه ای بنفش

 

فروش بذر فلفل دلمه نارنجی

هر عدد ۱۱۰۰ تومان بسته های ۵۰۰ عددی

فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، عینک آفتابی طبیعی
فلفل‌های زرد، نارنجی و قرمز منبع بسیار خوبی از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها گروهی از مواد شیمیایی گیاهی می‌باشند که سلامت چشم‌ها را به همراه دارند. کاروتنوئیدهای موجود در فلفل‌های دلمه‌ای عبارتند از:
بتاکاروتن که مسئول ایجاد رنگ نارنجی در هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ای نارنجی و… می‌باشد، در سلول‌های بینایی تبدیل به ویتامین A می‌شود؛ که این ویتامین به منظور تقویت فرآیند بینایی بالاخص در نور کم کاربرد دارد. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلول‌های شاخی پوست موثر می‌باشد. بتاکاروتن همچنین از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی می‌باشد که افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

بذر فلفل دلمه نارنجی  تولید شده در کشور عزیزم ایران است .

 

فلفل دلمه نارنجی - فروش بذر فلفل

فلفل دلمه نارنجی

 

فروش بذر فلفل دلمه زرد

هر عدد ۱۱۰۰ تومان بسته های ۵۰۰ عددی 

فلفل دلمه‌ای زرد، سرشار از ویتامین‌ها
با اینکه فلفل دلمه‌ای سبزرنگ متداول‌ترین نوع فلفل دلمه‌ای در قفسه مغازه‌ها می‌باشد؛ اما نوع زرد آن محتوای مقدار بیشتری از انواع ویتامین‌ها است. فلفل دلمه‌ای زرد منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. یک فلفل دلمه‌ای متوسط زردرنگ نیمی از نیاز روزانه به ویتامین C را بر آورده می‌کند. ویتامین C به منظور پیشگیری از آرتریت، سلامت دندان و استخوان اثر دارد. نیاسین که از ویتامین‌های گروه B می‌باشد، به منظور تامین سلامت پوست، سیستم عصبی و سیستم گوارشی موثر است. همچنین این فلفل سرشار از فولات است که برای پیشگیری از نقایص مادرزادی کاربرد دارد.

بذر فلفل دلمه زرد تولید شده در کشور عزیزم ایران است .

 

فلفل دلمه زرد - فروش بذر فلفل

فلفل دلمه ای زرد

 

فروش بذر فلفل قرمز

هر عدد ۱۱۰۰ تومان بسته های ۵۰۰ عددی 

مناطق اصلی رویش گیاه فلفل قرمز تند در ایران: دهستان های فرومد و خوارتوران (شهرستان شاهرود) مناطق اصلی کشت این محصول در کشور می باشند. میزان تولید فلفل در شهرستان های شاهرود و میامی که به دلیل مرغوبیت، قابلیت صدور به خارج از کشور را دارد، حدود ۸۰ درصد نیاز کشور است و سالیانه بیش از یک هزار تن محصول از مزارع این منطقه فلفل برداشت می شود. سطح زیر کشت گیاه فلفل در فرومد: ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فرومد، زیر کشت این طلای سرخ قرار دارد و از هر هکتار این اراضی بین ۲٫۵ تا ۳ تن فلفل برداشت می شود.
میزان برداشت این محصول از مزارع فرومد سالانه به حدود ۱۰۰۰ تن می رسد که به همه استان های کشور به ویژه اصفهان، خراسان و تهران صادر می شود.

 

فلفل قرمز - فروش بذر فلفل

فلفل قرمز

 

فروش بذر فلفل کاپی یا مخروطی یا کشیده

هر عدد ۱۱۰۰ تومان بسته های ۵۰۰ عددی 

فلفل کاپی یا مخروطی یا کشیده نوعی دیگر از انواع متنوع فلفل می باشد که کشت آن در ایران زیاد می باشد .
فلفل کاپی گیاهی مقاوم و میوه به طول ۱۸-۲۲ سانتیمتر تولید می کند .
فلفل مخروطی با توانایی رشد بالا و دارای باردهی زیاد ، مناسب کشت در فصل زمستان است .
همچنین فلفل مخروطی مقاوم به ویروس موزائیک گوجه فرنگی نیز است .

مطلب پیشنهادی:
خدمات و مشاوره چمن کاری و فضای سبز

 

فروش بذر فلفل مجارستانی

موجود نیست

فلفل مجارستانی نوعی  از انواع فلفل می باشد که بسیار تند است  و بذر آن در کشور آمریکا تولید می شود .
نام علمی این فلفل Capsicum annuum می باشد . فلفل مجارستانی از ارقام Hungarian Hot Wax است .
نوع بذر هیبرید و ارگانیک و گواهی شده است .
بذر فلفل  مجارستان تند نبوده و سر شاز از ویتامینهای B2 ،B1 و C می باشد.
بذر مربوطه از نظر مسائل قرنطینه ای هیچگونه مورد خاصی ندارد و یکی از ویژگیهای آن مقاومت در برابر آفات مکنده مثل شته ها ، تریپس ها و کنه ها می باشد.
فلفل در منابع علمی به نام پاپریکا نام برده شده است. این نوع فلفل در رنگهای بسیار زیبا و متنوع بصورت خوراکی باطعم شیرین و معطر برای تهیه سالاد ، پیتزا، دلمه،سوپ، تازه خوری و تزئین غذا استفاده می شود.

 

فلفل مجارستانی - فروش بذر فلفل

فلفل مجارستانی

 

فروش بذر فلفل شکلاتی آمریکایی

موجود نیست

فلفل شکلاتی  زود رس  و مقاوم به سرما می باشد . عملکرد بسیار زیاد و طعم شیرین فلفل شکلاتی  باعث شده طرفداران زیادی پیدا کند . نام علمی فلفل شکلاتی Capsicum annuum  و از ارقام Sweet Chocolate می باشد .
بذر فلفل شکلاتی ارگانیک ( گواهی شده ) و تولید کشور آمریکا است .

 

فلفل شکلاتی - فروش بذر فلفل

فلفل شکلاتی

 

فروش  بذر فلفل آنتوهی آمریکایی

موجود نیست

فلفل آنتوهی زودرس می باشد ودر زمان رسیدگی کاملا قرمز رنگ می شود . عملکرد بسیار زیاد فلفل آنتوهی باعث شده تا کشاورزان رغبت بیشتری به کاشت آن داشته باشند .
نام علمی فلفل آنتوهی Capsicum annuum و از ارقام Antohi Romanian است .
بذز فلفل آنتوهی ارگانیک و گواهی شده تولید کشور آمریکا می باشد .

 

فلفل آنتوهی - فروش بذر فلفل

فلفل آنتوهی

 

فروش بذر فلفل لانچ باکس زرد

موجود نیست

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید فلفل لانچ زرد زیبایی خاصی دارد و نیز تولید بالا از ویژگی های این نوع فلفل به شمار می رود .

 

فلفل لانچ باکس زرد - فروش بذر فلفل

فلفل لانچ باکس زرد

 

فروش بذر فلفل لانچ باکس نارنجی

موجود نیست

همانطور که در تصویر مشاهده می شود فلفل لانچ باکس نارنجی علاوه بر خواص عمومی انواع فلفل دارای رنگ بسیار جذاب می باشد و تولید بالا از ویژگی های فلفل لانچ بالکس نارنجی محسوب میشود .

 

فلفل لانچ باکس نارنجی - فروش بذر فلفل

فلفل لانچ باکس نارنجی

 

فروش بذر فلفل لانچ باکس قرمز

موجود نیست

همانطور که  در تصویر گویاست فلفل لاچ باکس قرمز دارای رنگ بسیار شفاف و زیباست و علاوه بر خصوصیات عمومی فلفل که دارای بسیاری از ویتامین ها است تولید بالا از خصوصیات فلفل لانچ باکس قرمز می باشد .

 

فلفل لانچ باکس قرمز - فروش بذر فلفل

فلفل لانچ باکس قرمز

 

فروش بذر فلفل گرد مجارستان

موجود نیست

فلفل گرد مجارستان گویای خواستگاه این نوع فلفل از کشور مجارستان است . دارای خواص عمومی انواع فلفل می باشد .
از خصوصیات بارزفلفل گرد مجارستان بدلیل زیبایی مناسب برای سفره آرایی است . تولید بالا از ویژگی های این نوع از فلفل است .

 

فلفل گرد مجارستان - فروش بذر فلفل

فلفل گرد مجارستان

 

فروش بذر فلفل ماتیک آمریکایی

موجود نیست

فلفل ماتیک شیرین و آبدار است و گوشت میوه ضخیم آن باعث سنگین شدن محصول تولیدی می شود .
اندازه تقریبی فلفل ماتیک ۱۰ سانتی متر طول و حالت قلبی شکل آن  دارای زیبایی خاصی است .
از ویژگی های فلفل ماتیک عملکرد تولید بالا حتی در مناطق دارای تابستان های سرد می باشد .
نام علمی فلفل ماتیک Capsicum annuum و از ارقام Lipstick است .
بذر فلفل ماتیک ارگانیک و گواهی شده تولید کشور آمریکا است .

 

فلفل ماتیک - فروش بذر فلفل

فلفل ماتیک

 

فروش بذرفلفل ساین

موجود نیست

فلفل ساین یکی از ارقام فلفل قرمز اشت . زیبایی و منحصر بفرد بودن همراه با تولید بالا از خصوصیات بارز این نوع است .

 

فلفل ساین - فروش بذر فلفل

فلفل ساین

 

فروش بذر فلفل کوپید

موجود نیست

فلفل کوپید ظاهر تا حدودی شبیه به گوجه . سرخی زیبا و مناسب جهت سفره آرایی است . تولید بالا از ویژگی های این نوع از فلفل است .

 

فلفل کوپید - فروش بذر فلفل

فلفل کوپی

 

فروش بذر فلفل هاربانرو

موجود نیست

فلفل هاربانرو با ظاهری شفاف و رنگی متمایز مناسب برای سفره آرایی با خواص عمومی فلفل از مشخصه های هاربانرو است .

هاربانرو فلفلی با تولید بالا گزینه ای مناسب برای تولید در گلخانه ها است .

 

فلفل هاربانرو - فروش بذر فلفل

فلفل هاربانرو

 

فروش بذر فلفل دلمه ای مینیاتوری بنفش زینتی امریکایی

موجود نیست

فلفل دلمه ای مینیاتوری  بنفش کوتاه و پربرگ تولید فلفل دلمه های ۵ سانتی متری  می کند که سرشار از عطر و طعم فلفل تازه است.
فلفل دلمه مینیاتوری بنفش را می توانید  به راحتی در گلدان یا باغچه کشت کنید و از میوه های آن لذت ببرید .

بدلیل اندام کوچک بیشتر مناسب زینت بخشیدن و معطر کردن فضای منزل به کار می رود . فلفل دلمه ای مینیاتوری زینتی برای سفره آرایی نیز کاربرد دارد .

بذر فلفل دلمه ای مینیاتوری بنفش تولید شده در کشور آمریکا می باشد .

 

فلفل دلمه مینیاتور بنفش - فروش بذر فلفل

فلفل دلمه مینیاتور بنفش

 

فروش بذر فلفل دلمه مینیاتوری قرمز زینتی آمریکایی

موجود نیست

فلفل دلمه ای مینیاتوری قرمز  کوتاه و پربرگ تولید فلفل دلمه های ۵ سانتی متری  می کند که سرشار از عطر و طعم فلفل تازه است.
فلفل دلمه مینیاتوری قرمز را می توانید  به راحتی در گلدان یا باغچه کشت کنید و از میوه های آن لذت  ببرید .

بدلیل اندام کوچک بیشتر مناسب زینت بخشیدن و معطر کردن فضای منزل به کار می رود . فلفل دلمه ای مینیاتوری زینتی برای سفره آرایی نیز کاربرد دارد .

بذر فلفل دلمه ای مینیاتوری قرمز تولید شده در کشور آمریکا می باشد .

 

فلفل دلمه مینیاتور قرمز - فروش بذر فلفل

فلفل دلمه مینیاتور قرمز

 

فروش بذر فلفل دلمه مینیاتوری زرد تزئینی آمریکایی

موجود نیست

فلفل دلمه ای مینیاتوری زرد  کوتاه و پربرگ تولید فلفل دلمه های ۵ سانتی متری  می کند که سرشار از عطر و طعم فلفل تازه است.
فلفل دلمه مینیاتوری زرد را می توانید  به راحتی در گلدان یا باغچه کشت کنید و از میوه های آن الذت ببرید .

بدلیل اندام کوچک بیشتر مناسب زینت بخشیدن و معطر کردن فضای منزل به کار می رود . فلفل دلمه ای مینیاتوری زینتی برای سفره آرایی نیز کاربرد دارد .

بذر فلفل دلمه ای مینیاتوری زرد تولید شده در کشور آمریکا می باشد .

 

فلفل دلمه مینیاتور زرد - فروش بذر فلفل

فلفل دلمه مینیاتور زرد

 

فروش  بذر فلفل زینتی گرد

موجود نیست

بذر فلفل زینتی گرد ضدعفونی شده است . فلفل زینتی گرد مناسب جهت پرورش درگلدان های خانگی و سفره آرایی است .

 

فلفل زینتی گرد 248x300 - فروش بذر فلفل

فلفل زینتی گرد

 

فروش بذر فلفل دلفین ترکیه ای

موجود نیست

طول فلفل دلفین  تا ۲۵ سانتی متر و قطر ۴ سانتی متر نیز میرسد. بزرگی اندازه فلفل جالب توجه برای بینده این نوع فلفل است .

فلفل دلفین مناسب جهت سفره آرایی در مراسم های خاص کاربرد دارد .

طعم فلفل دلفین شیرین و بذرآن تولید شده در کشور ترکیه می باشد .

 

فلفل دلفین - فروش بذر فلفل

فلفل دلفین

 

 فروش بذر فلفل یالوا چارلیستون ترکیه ای

موجود نیست

عطر و طعم به یاد ماندنی شیرین فلفل یالوا چارلیستون باعث شده تا طرفداران مختص به خود را داشته باشد .

از مشخصه های شاخص فلفل یالوا چارلیستون تولید بالا و کیفیت مطلوب است .

بذر فلفل یالوا چارلیستون تولید شده در کشور ترکیه می باشد .

 

فلفل یالوا چارلیستون - فروش بذر فلفل

فلفل یالوا چارلیستون

 

فروش بذر فلفل قلمی مشکی

موجود نیست

بذر فلفل قلمی مشکی ضد عفونی شده است . زیبایی و حالت چروکیده منحصر به فرد به همراه رنگ آبی مشکی ، این نوع فلفل را از دیگر انواع متمایز ساخته است .

تولید بالا و ظاهر زیبا از ویژگی های فلفل قلمی مشکی است .

 

فلفل قلمی مشکی 300x258 - فروش بذر فلفل

فلفل قلمی مشکی

 

فروش بذر فلفل قلمی سبز شیرین

موجود نیست

بدلیل شیرین بودن فلفل قلمی سبز به میزان زیاد کشت میشود . گلدهی مداوم و تولید بالا از ویژگی های فلفل قلمی سبز شیرین است .

مطلب پیشنهادی:
نمایندگی ورمی کمپوست و کرم خاکی شرایط

بذر فلفل قلمی سبز شیرین ضدعفونی شده است .

 

فلفل قلمی سبز شیرین 201x300 - فروش بذر فلفل

فلفل قلمی سبز شیرین

 

فروش بذر فلفل قلمی زرد شیرین

موجود نیست

زیبایی ظاهر و رنگ زرد به همراه شیرین بودن فلفل قلمی زرد شیرین باعث کشت زیاد این نوع از فلفل شده است .

تولید بالا از خصوصیات فلفل قلمی زرد شیرین می باشد .بذر فلفل قلمی زرد شیرین ضدعفونی شده است .

 

فلفل قلمی زرد شیرین 300x300 - فروش بذر فلفل

فلفل قلمی زرد شیرین

 

تعریف فلفل

فِلفِل (پلپل در فارسی)، به گونه‌های متفاوتی از گیاهان گفته می‌شود که در مزه (تندی) و یا شکل به هم شبیه هستند.
فلفل سیاه
فلفل تند (چیلی شامل فلفل سبز و فلفل قرمز)
فلفل دلمه‌ای

 

مشخصات گیاه شناسی فلفل

فلفل سبز گیاهی است یک ساله که درجه حرارت های پایین باعث کم شدن دوره رشدش می شود. این گیاه دارای ساقه های منشعب به طول ۱۸۰-۵۰ سانتی متر است. میوه های نارس آن به رنگ بنفش تیره بوده ودر حالت رسیده به رنگ قرمز شفاف دیده می شود. میوه های خودرو کوچک اند (به قطر ۱٫۵-۱ سانتی متر).

 

ارزش غذایی و ویتامین فلفل

از فلفل به عنوان دارو برای درمان روماتیسم، سوء هاضمه،ناراحتی های اعصاب ولمباگو استفاده می شود. اهمیت فیزیولوژیکی این گیاه براساس خاصیت اشتها آور،هضم غذا،مقدار کاروتین وبه ویژه ویتامین Cآن است. مقدارویتامین C درمیوه های نارس بین ۷۰-۶۰ میلی گرم و درمیوه های رسیده بین ۱۴۰-۱۲۰ میلی گرم در ۱۰۰ گرم میوه تازه است.کاروتین وویتامین P موجود دراین گیاه در تنظیم فشار خون بسیارموثر است.
رنگ قرمز فلفل مربوط به ماده کاپسانتین (Capsanthin) است که متعلق به گروه رنگدانه گزانتوفیل است.ازاین ماده شیمیایی غیرفعال در رنگ های خوراکی مواد غذایی به مقدار زیادی استفاده می شود.
تندی فلفل سبزمربوط به ماده آلکالوئیدی کاپسایسین Capsaicin) )است که قسمت اعظم آن درسیتوپلاسم ومقدارکمی دردانه ها ودیواره های مزوکارپ وجود دارد.
فلفل دارای انواع ویتامین های A،ویتامین های گروه B، ویتامین Cونیاسین است. مخصوصا” این که فلفل سرشار از ویتامین های AوC است. همچنین فلفل دارای املاح کافی همچون کلسیم ، فسفر، آهن،سدیم و به خصوص پتاسیم می باشد.این گیاه دارای پروتئین،چربی،کربوهیدرات وترکیبات فیبری نیز می باشد.

 

شرایط آب وهوایی فلفل

احتیاجات آب وهوایی فلفل تقریبا” شبیه گوجه فرنگی بوده وتا حدودی پرتوقع ترازآن است.این گیاه برای رشد ونمومناسب طالب نور،دما وآب زیادی است. سبزی فصل گرم محسوب میشود.این گیاه فوق العاده به سرما حساس است.ذکراین نکته لازم است که شاید فلفل خشکی رابهترتحمل کند، مقایرنامناسب آب وحرارت دوعامل مهم ریزش گل ومیوه درفلفل است.

در طول دوره رشد ،دما نباید از ۳۵درجه سانتی گراد بیشتر شود و یا از۱۸درجه سانتی گراد پایین تر باشد.مناسب ترین دما برای رشد فلفل بین ۲۹-۲۱درجه سانتی گراد است که دما درشب درتشکیل میوه تاثیربسزایی دارد.چنانچه دما درشب پایین تراز۱۶٫۵درجه ویا بالاتراز۲۴ درجه سانتی گراد باشد،میوه تشکیل نمی شود.

 

نور در کشت  فلفل

نور کم در ماههای زمستان باعث افتادن گل وغنچه وحتی دربعضی مواقع افتادن تمامی برگها می شود.ازاین نظربرای تولید نشاء درمناطق معتدل ودرماههای زمستان ازنورمصنوعی استفاده می کنند که حداقل شدت نور مورد نیاز( ۵کیلو لوکس) را تامین کند.

 

دما برای کشت فلفل

فلفل سبز درمقابل دمای کم به وضوح عکس العمل نشان می دهد. حداقل میزان دما برای جوانه زنی ۱۱درجه سانت گراد وبرای رشد ونمو بالای ۱۴درجه سانتی گراد است. این گیاه می تواند دمای ۲درجه سانتی گراد را برای مدت چند روز تحمل کند ولی در دراز مدت ریشه صدمه دیده و خسارت کلی به گیاه وارد می شود. دمای بالای ۳۰درجه سانتی گراد نیزبرای رشد ونمومضراست وباعث کاهش عملکرد به دلیل افتادن گل ها وگاها” افتادن میوه ها می شود. دلیل اصلی این پدیده را تلقیح ناقص می دانند که دراثرجوانه زنی ناقص گرده ها وخشک شدن شدید کلاله به وجود می آید. دمای مناسب برای عمل لقاح بین ۲۲-۱۸درجه سانتی گراد است وبهتراست روزها دما ۲۵ وشب ها ۱۶ درجه سانتی گراد باشد.

 

آب مورد نیاز گیاه فلفل

فلفل سبز ریشه ای ضعیف دارد و گسترش آن درخاک کم است. ازاین نظربه آب زیادی نیازدارد. این نیاز در اوایل رشد محسوس تراست.رشد خوب و عملکرد مناسب زمانی به وجود می آید که مقدارآب موجود درخاک بین ۸۰-۶۰درصد ظرفیت مزرعهField capacity)) باشد.تنش آبی در زمان رشد اولیه باعث کاهش اندازه گیاه می شود ومی تواند موجب افتادن شکوفه وکاهش میوه دهی می شود.

 

خاک های مناسب کشت فلفل

خاک های نیمه سنگین وهوموسی برای این گیاه مناسب است.این گیاه درمقابل خاک های قلیایی حساس است وخاک های کمی اسیدی رابهترتحمل می کند.خاک لومی شنی که رطوبت را تا اندازه ای درخود حفظ کند. PH بین ۷٫۵-۶٫۵ برای رشد آن مناسب است ولی در PH کمتراز۶٫۵-۵٫۵ نیز میتواند به خوبی رشد کند ومحصول دهد.فلفل به اکسیژن فراوان نیاز دارد زیرا وجود اکسیژن برای اجتناب ازسفت شدن خاک های فشرده درمناطقی با زهکشی فقیر حائزاهمیت است.

 

احتیاجات کودی گیاه فلفل

احتیاجات کودی آن شبیه گوجه فرنگی است. فلفل سبزدرمقابل کودهای کلر دارحساس است. کود حیوانی پوسیده وکمپوست می تواند درزراعت این گیاه استفاده شود. کود ازته را به مقدارکم قبل ازکاشت واندکی بیشتردرآغاز گلدهی می توان به گیاه افزود. باید به این نکته توجه نمود که ازت بیش از اندازه باعث کاهش محصول می شود.

برای تولید و بالا بردن عملکرد فلفل علاوه بر کودهای حیوانی از کودهای شیمیایی نیزاستفاده می شود.کود سرک ازته درزمان تشکیل میوه لازم است تا ازوقفه رشد گیاه جلوگیری کند وبرای این منظوراز ۱۱۲کیلونیترات آمونیوم یا معادل آن باید استفاده شود. برای خاک های شنی ۵۶ کیلونیترات یا سولفات پتاسیم بایستی به کود سرک ازته افزوده گردد. در خاک های سنگین تر با حاصلخیزی متوسط تا خوب کود شیمیایی کمتری مورد نیازاست.

 

شخم و عمل آوردن در کشت فلفل

زمینی که دربهارفلفل کاری می شود باید دراواخرپاییزیا اوایل زمستان سال قبل به طورعمیق شخم گردد. اگرکود سبزیا گیاهان پوششی به کارگرفته شده باشد، ممکن است دراوایل زمستان یا بهاربا شخم زدن زیرخاک شوند .دربهارسطح خاک بایستی به خوبی دیسک ودندانه زده شود.

 

تولید نشاء در کشت فلفل

پروش نشا ء : بذرباید قبل ازکاشت به یک قارچ کش محافظت کننده آغشته شود اگرازبسترهای گرم استفاده شود بذورباید ۶-۸ هفته قبل ازموقع نشاء گیاهان درمزرعه کشت شوند. دربیشترمناطق، بذردرحدود یک ماه قبل ازمیانگین تاریخ های آخرین یخبندان بهاره کشت میگردد. درجه حرارت خاک ۲۴-۲۱درجه سانتی گراد قبل ازسر زدن بین ۲۱-۱۸ درجه سانتی گراد بعد ازسر زدن گیاهان از خاک باید تامین گردد. آبیاری درصورت امکان باید صبح های آفتابی وگرم با دقت انجام گیرد. رطوبت زیاد ، حرارت خاک را پایین آورده و مرگ گیاهچه ها را تشدید می بخشد. برای تسهیل درمقاوم سازی مطلوب ، تهویه با نزدیک شدن گیاهان به مرحله قابل نشاء کردن باید افزایش یابد.

 

نشاء کردن گیاه فلفل  در مزرعه

روش متداول نشاء کردن گیاهانی به ارتفاع ۱۰-۲۰ سانتی متربا فاصله ۴۵-۷۵ سانتی مترازدیگرردیف ها به فاصله ۹۰-۱۰۵ سانتی مترمی باشد. گیاهان با ماشین نشاء کاری یا با دست نشاء می شوند، درروش اول سرعت بیشتروراندمان کار بالاتراست.

ماشین نشاء کاری بایستی مجهزبه یک وسیله آبیاری باشد که درحدود یک فنجان آب یا محلول محرک به هرگیاه داده شود.محرک راغالبا” درآب نشاء کاری حل می کنند. این محلول مخلوطی از۳٫۶ کیلوگرم منوپتاسیم فسفات و ۳٫۶ کیلوگرم دی آمونیوم فسفات در۱۰۰۰ لیترآب توصیه می شود.

 

کولتیواتور زنی در کشت فلفل

پس ازگرفتن نشا ها درزمین ، باید فقط به دفعاتی که جهت کنترل علف ها کافی است کولتیواتور زنی سطحی انجام شود. کولتیواتور زنی عمیق بدون استثناء باعث قطع ریشه ها وهمچنین خشک شدن آن ها در بیرون خاک می شود که هر دو باعث یک وقفه شدید در رشد گیاه می شود.

مطلب پیشنهادی:
خریدار کرم خاکی و کود ورمی کمپوست

 

کاشت بذر فلفل  برای تهیه نشاء

به طورمعمول برای مقداربذرلازم برای تولید یک هزار نشاء حدود ۱۹۰ گرم است. با آنکه درهرگرم بذرفلفل درحدود ۱۶۰ عدد بذر وجود دارد ولی پس ازکاشت تعدادی ازآنها رشد نکرده و ضایع می گردند. هرهکتارسطح زیرکشت ۲-۳٫۵ کیلو بذرلازم است.

درجعبه های چوبی ، خاک برگ ، کود حیوانی ، خاک باغچه را به نسبت مساوی مخلوط نموده و پس ازکاشت بذر به وسیله غبارپاش سطح روی جعبه را کاملا” خیس نموده ومادام که تخم به نشاء تبدیل نشده باشد باید سطح جعبه مرطوب شود.

جعبه نشاء را درحرارت ۱۸-۲۴ درجه داخل شاسی قرار داده وپس ازدوهفته که نمو بذرشروع شد ونشاها چهاربرگه شدند بین آنها را تنک نموده تا رشد بوته ها بحد کافی برسد پس ازآنکه درجه حرارت محیط خارج به ۲۰ درجه رسیده شد وتغییرات درجه حرارت هوا درشب زیاد نباشد می توان جعبه ها را به محیط آزاد انتقال داد تا بوته خود را با محیط خارج تطبیق دهد، مدت لازم برای رشد بوته ها داخل جعبه بین ۷-۱۰ هفته است.

 

کاشت فلفل در محیط آزاد

زمین کشت فلفل را در زمستان به مقدار۳۰-۴۰ تن کود حیوانی داده وآن را برگردان نموده ودراوایل خرداد ماه زمین را دیسک زده ومقدار۳۵۰ کیلو کود شیمیایی ۱۰-۱۰-۵ در دو مرحله به خاک اضافه می کنند وبوته ها را به وسیله بیلچه درخاک قرار می دهند . پای بوته ها باید به طورمرتب با بیلچه سله شکنی شده وعلف های هرزگرفته شود، چنانچه به علت تاخیر درآبیاری،پای بوته ها خشک شدند، شکوفه ها می ریزند . در هنگام باید این نتکه را در نظر گرفت که برای برداشت لازم است از قیچی مخصوص استفاده نمود، زیرا کشیدن وکندن فلفل ازبوته موجب ضایع شدن نهال و زخمی شدن آن می شود.

 

کاشت فلفل درخانه

دانه های فلفل را درفروردین ماه به طورتک تک به عمق یک سانتی متردرگلدان ۸ سانتی متری که خاک گلدان حاوی کود پوسیده وخاک برگ است کاشته وگلدان را درمحیط گرم خانه نزدیک دریچه شمالی قرارمی دهند. درجه حرارت مناسب برای آن ۱۸ درجه می باشد وقتی نشای فلفل به ۱۲-۱۵ سانتی متر رسید سرشاخه ی آن را قطع نموده وبه گلدان ۱۳ سانتی منتقل می کنند. دراوایل خرداد ماه گلدان را به محیط آزاد برده ودرمدت کوتاهی می توان آن را به گلدان ۱۸ سانتی منتقل نمود وگلدان را درمحل آفتاب گیرقرارداده و بهتراست یک قیم ۱۰سانتی درمجاورت بوته نصب شود، تا سنگینی محصول بیش ازحد به بوته فشار وارد نکند.

 

مراقبت های زراعی و برداشت گیاه فلفل

فلفل ها بهترین رشد را زمانی که درجه حرارت خاک بالای ۱۸ درجه سانتی گراد است و در درجه حرارت هوای بین ۲۰-۲۷ درجه سانتی گراد دارند. درکشت های زودترممکن است به درجه حرارت شب برخورد کند وازآسیب سرما رنج ببیند. استفاده ازمالچ های پلاستیکی و پوشش های ردیفی ، پیش رسی را در رشد اولیه نشان داده است. پس از انتقال به زمین اصلی نسبت به آبیاری آن باید اقدام کرد و به مرور وجین کردن علف های هرز، دادن کود سرک و خاک دادن پایه بوته از جمله مراقبت های زراعی دیگراین گیاه است. درفلفل دلمه معمولا” ۲-۳ شاخه را نگهداری کرده وبقیه را هرس می کنند. تقریبا” ۸ هفته پس از نشاء اولین برداشت محصول شروع شده وتا اواخر پاییز می توان آن را برداشت نمود. با افزایش رنگ پذیری مقدارقند آن نیزافزایش می یابد.عمل برداشت بوسیله دست انجام می گیرد.

چگونگی برداشت فلفل به نوع و طرزمصرف آن بستگی دارد. ارقام فلفل شیرین را وقتی برداشت می کنند که میوه های آن هنوز سبز است، ولی باید به رشد کامل رسیده باشند. این نوع فلفل را به عنوان سبزی مصرف می کنند. برای تهیه ادویه باید میوه کاملا” رسیده و قرمز باشد.

 

آفات و بیماری های فلفل

ازآفات وبیماری های مهم فلفل می توان به شته ها، تریپس، کرم شب پره ی زمستانه، کک های گیاهیFlea beetles)) وانواع نماتدها همچون Knot،Root وNematoda اشاره نمود.

از بیماری های مهم فلفل، آنتراکنوز، پژمردگی باکتریایی، لکه برگی، پوسیدگی میوه، سفیدک حقیقی، بیماری بوته میری فیتوفتورایی وبیماری های ویروسی می توان نام برد.

 

بیماری لکه برگی باکتریایی در فلفل

عامل این بیماری Xanthomonas vesicatoria است. لکه برگی باکتریایی باعث تشکیل لکه های کوچک، قهوه ای تیره وزگیل مانندی روی برگ ها ومیوه می شود. درآب وهوای مرطوب سریع ترمنتشرشده وممکن است تمام برگ های گیاه ریزش کند. لکه ها اجازه ورود قارچ ها ودیگرارگانیزم های عامل پوسیدگی را به داخل میوه را می دهند. ضدعفونی بذر، بهداشت بستر بذر وتناوب زراعی روش های توصیه شده برای کنترل بیماری هستند البته سمپاشی با سموم مسی نیز در کنترل بیماری کمک می کند.

 

بلایت گرمسیری در فلفل

بلایت گرمسیری توسط Sclerotium rolfsii ایجاد می شود.غالبا”یکی ازمخرب ترین بیماری های فلفل درجنوب آمریکا است. گیاهان درنزدیکی سطح خاک مورد حمله قرارمی گیرند ودردوره های خشک ریشه ها ازبین می روند. گیاهان زرد شده وبه تدریج پژمرده می شوند. یک تناوب برنامه ریزی شده تنها روش کنترلی است که می توان توصیه نمود. فلفل هرگزنباید بعد ازلوبیا چشم بلبلی کاشته شود، اما پنبه ، ذرت وغلات تقریبا” مصون بوده ومحصولات خوبی جهت کاشت قبل ازفلفل هستند.

 

فلفل و پوسیدگی گلگاه میوه

پوسیدگی گلگاه میوه فلفل (فیزیولوژیکی) باعث ظهور لکه هایی نزدیک رأس میوه ها درطول دوره های خشک ، قبل ازاینکه گیاهان دارای سیستم ریشه ای وسیعی گردند ، می شود. محصولات پیش رس بیشترتحت تاثیرقرارمی گیرند. لکه ها معمولا” با آلترناریا ودیگرقارچ ها آلوده شده که ممکن است تمام میوه را فاسد کند. گیاهان باید به طورعمیق درخاکی که خوب آماده شده نشاء گردند. ریشه ها نباید بعد از شروع میوه دهی صدمه ببینند.

 

آنتراکنوز در فلفل

آنتراکنوز به وسیله Gloeosporium piperatum ایجاد می شود. آنتراکنوز غالبا” سبب لکه دارشدن شدید فلفل های رسیده وسبزمی گردد، قارچ داخل وروی پوسته بذر زندگی می کند وهنگامی که داخل پوسته قرار دارد نمی توان آن را با ضد عفونی بذراز بین برد. بذوربایستی ازمیوه های عاری ازآلودگی گرفته شوند و جهت ازبین بردن هرنوع اسپر قارچی که ممکن است به آنها چسبیده باشد باید ضد عفونی صورت گیرد. سمپاشی درمزرعه وبستربذربا کاپتان،زینب یا مانب نیزبه پایین نگه داشتن این بیماری کمک می کند.

 

سر خرطومی فلفل

سرخرطومی فلفل Anthonomus eugenii قرابت نزدیکی با سرخوطومی قوزه پنبه داشته ولی بسیارکوچک تراست. کرم ها از گل ها و مغز میوه ی جوان تغذیه می کنند وباعث می شوند که میوه ها قبل از رسیدن بریزند.این آفت دربیشتر نواحی کشت فلفل وجود دارد.

 

لارو مگس فلفل

این آفت Zonosemeata electa لارو یک گونه مگس است. تخم ها درمیان دیواره میوه گذاشته شده ومگس ها ازمغزمیوه تغذیه می کنند که سبب پوسیدگی می شود. چیدن فلفل ها هنگامی که هنوز سبزهستند ازآسیب زیاد توسط مگس فلفل جلوگیری می کند، اگرچه مغز آن ممکن است آلوده شده باشد. موثر بودن گرد پاشی با مالاتیون ثابت شده است. گرد پاشی باید هردو روزپس ازظهور مگس ها درمزرعه انجام می گیرد وتا زمانی که درمزرعه مگس پیدا شود، به فواصل پنج روز یک بار بایستی گرد پاشی تکرار شود.

 

گروه ورمی کمپوستینگ با واردات انواع بذرهای خاص فلفل و حذف واسطه ها آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن بذرانواع  فلفل به کشاورزان و گلخانه داران محترم اعلام می دارد  . این بذرها  از گونه های تجاری ، گلخانه ای ، خاص و زینتی می باشند. بذرانواع فلفل با قیمت مناسب و کیفیت تضمینی محصول کشورهای ایران ، ترکیه و آمریکا را میتوانید از مرجع بذر فلفل ایران ( گروه ورمی کمپوستینگ ) تهیه کنید .
برای ثبت سفارش و استعلام قیمت روز می توانید با شماره تلفن ۰۹۳۷۷۷۰۹۹۰۱  تماس حاصل نمایید .

توجه : خرده فروشی نداریم . فروش خانگی نداریم . فروش صرفا برای کشاورزان و گلخانه داران محترم به صورت عمده فروشی می باشد . با تشکر . محمد نادمی مدیر گروه .

 

منابع

ویکی پدیا

سایت انجمن  ترویج و اموزش کشاورزی