تولید ورمی کمپوست در زمستان

شرایط ورمی کمپوست در آب و هوای سرد

شاید یکی از دغدغه های تولید کنندگان ورمی کمپوست و پرورش دهندگان کرم ایزینیا فتیدا سردی هوا و تولید ورمی کمپوست در زمستان باشد . معمولا در روزهای سرد سال و زمستان تولید این کود ارگانیک به مشکلاتی روبرو خواهد بود . در فصول سرد اگر دما کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد شود عملا فرایند کمپوست سازی متوقف خواهد شد و کرم ها به دلیل اینکه خونسرد هستند تقریبا بی حرکت میشوند .

در روزهای سرد زمستانی این کرم ها در طبیعت دالان حفر میکنند و به عمق میروند و از فعالیتشان کاسته میشود.
نگارنده به یاد دارد که سبدی حاوی مقداری کرم از نوع ایزینیا کالیفرنیا بود و در زمستان در یخبندان منجمد شده اما به محض قرار گرفتن در فضای گرم کرم ها دوباره جان گرفته و فعالیتشان را از سر گرفتند که بیانگر خونسرد بودن این موجودات فوق العاده است.

روش های گرم نگهداشتن بستر در زمستان

برای گرم نگه داشتن بستر در زمستان و نحوه مواجهه با سرما راه های گوناگونی دارد که در زیر برخی از ساده ترین موارد را یادآور میشویم:

اضافه کردن ملاس در بستر

استفاده از ملاس در زمستان میتواند بدلیل افزایش فعل و انفعالات در بستر کرم ورمی کمپوست باعث گرمتر شدن بستر شود و نیز بدلیل دارا بودن مقادیر زیاد قند باعث سوخت و ساز بدن کرم های ایزینیا فتیدا شده که در فرایند کمپوست سازی و افزایش زاد و ولد مفید است .

افزایش ارتفاع پشته ها

راه بی دردسر تری هم برای گرم شدن بستر در زمستان وجود دارد و  آن هم افزایش ارتفاع پشته ها در فصل زمستان است . این تغییر ارتفاع باعث میشود در شب های سرد ، گرما دیر تر از بستر خارج میشود .

مطلب پیشنهادی:
مقاله تولید ورمی کمپوست: روش نوین مدیریت پسماندها ( بخش دوم )

پوشاندن بستر

باید توجه داشت که این نوع کرم ها از پوست نفس میکشند و در صورت بارندگی شدید در فصل زمستان در فضاهای باز ممکن است دچار خفکی و غرق شدگی شوند .
برای این منظور میتوان از نایلون فقط در مواقع بارندگی استفاده کرد . اگر ساعات طولانی نایلون بر روی بستر باشد کرم ها به اکسیژن نخواهند رسید ، پس فورا بعد از بارندگی نایلون را باید برداشت .

 

پوشاندن بستر - تولید ورمی کمپوست در زمستان

پوشاندن بستر در زمستان

همچنین اگر بستر در فضای باز است شب ها بوسیله گونی های نخی پوشاند تا قدری از سرما محافظت شود .

 

اضافه کردن کود گاوی

استفاده حدود ۲۰ درصد کود گوسفندی یا حتی مخلوط مرغی و گاوی میتواند مقداری بستر کرم ها را گرمتر نگه دارد .

کنترول میزان رطوبت بستر

مقدار آبی که به بستر اضافه میکنید نباید بیش از حد باشد چراکه آب سرما را به خود جذب کرده و سبب پایین آمدن دمای پشته ها میشود.
همچنین رطوبت بالا در بستر موجب تولید مثل بیشتر کنه قرمز شده که به عنوان رقیب ایزینیا فتیدا از غذای موجد در بستر مصرف میکند.
توجه داشته باشید که هر چقدر دمای محیط پایین تر باشد مقدار آب دهی کمتر خواهد بود.

استفاده از فضاهای بسته

توصیه کارشناسان ما این است که در ماه های سرد سال تولید را در فضاهای بسته مانند گلخانه یا سالن های سر پوشیده استفاده کنند و از لوازم گرمایشی از قبیل هیتر های گازی یا گازوئیلی استفاده شود .
در تولید صنعتی تا آنجا که هزینه سوخت توجیه اقتصادی داشته باشد باید از کاهش دما جلوگیری نمود تا چرخه تولید متوقف نشود.

مطلب پیشنهادی:
جدول نوع تولید مدفوع کرم های خاکی

 

منبع:  محمد نادمی-  ورمی کمپوستینگ