تولید ورمی کمپوست در بارندگی

تولید ورمی کمپوست در باران چالش ها و مشکلات

باران در تولید ورمی کمپوست یکی از مسایل و مشکلاتی است که معمولا  گریبانگیر تولید کنندگان می باشد . بارندگی موهبت الهی است که با اب ، باران و برف حیات ادامه می یابد اما در بعضی مواقع مشکلاتی را نیز به همراه می اورد . اصولا بوی نم باران جاذب کرم خاکی است زیرا این موجود به نم و رطوبت به دلیل تنفس پوستی اش وابسته است و گاهی باعث فرار کرم خاکی از بستر پرورش می شود . ولی این مشکل در مواقع بارش برف اصلا مشاهده نمی شود زیرا بدلیل سرما درمواقع بارش برف بدلیل گرمتر بودن درون بستر ونیز فعالیت و تحرک کمتر، کرم خاکی تمایل چندانی به ترک بستر پرورش ازخود نشان نمی دهد .

نم در کاه گل بدلیل بوی خاص ایجاد شده بیشتر کرم ها را به سمت خود جذب میکند . در یکی از مزارع پرورش کرم خاکی در محمد شهر کرج مشاهده شده که کرم خاکی بدلیل بوی نم حاصل از بارش باران در سقف کاه گلی ، از ستون اهنی وسط سالن پرورش به ارتفاع پنج متر بالا رفته تا خود را به سقف برساند .
البته این مشکل در مواقعی که بستر کرم خاکی از حد استاندارد خود خشک تر شود بیشتر مشاهده شده است پس باید در مواقع بارندگی حتی در فارم های رو بسته به میزان رطوبت بستر توجه بیشتری نمود .

 

در فارم های روباز مشکل دیگر درمواقع بارش باران امدن کرم ها به روی بستر پرورش به دلیل تنفس پوستی راحت تر می باشد . همانطور که می دانیم یکی از روش های شکار کرم خاکی در طبیعت استفاده از اب فراوان است در خاک هایی که احتمال وجود کرم خاکی در لایه های زیرین ان میرود با ریختن اب فراوان بر روی خاک و نفوذ اب به لایه های پایین تر کرم ها خود را به سرعت به سطح خاک می رسانند . معمولا ماهیگیران با این روش صید کرم خاکی به عنوان طعمه به خوبی اشنا هستند .

مطلب پیشنهادی:
جدول نوع تولید مدفوع کرم های خاکی

شباهت زیادی بین گونه های مختلف کرم خاکی وجود دارد که ایزینیا فوتیدا کالیفرنیا بهترین گونه کمپوستر نیز از این قاعده مثتثنی نیست و همچون دیگر همسانان خود واکنش مشابهی را در موقعیت های مختلف از خود بروز می دهد . برای رفع این مشکل در فارم های پرورش می توان فقط در مواقع بارش باران از نایلون برای پوشش سطح بسترهای پرورش کرم خاکی استفاده کرد . دقت کنید بعد از اتمام بارندگی حتما روی پشته های ورمی کمپوست باز شود زیرا  کرم خاکی همچون دیگر جانداران نیاز به اکسیژن این گاز حیاتی برای تنفس و سوخت و ساز و رفع نیازهای بدن خود احتیاج مبرم دارد .

 

بستر ورمی کمپوست - تولید ورمی کمپوست در بارندگی

پوشاندن بستر ورمی کمپوست

 

پوشاندن بستر - تولید ورمی کمپوست در بارندگی

پوشاندن بستر در زمستان

 

منبع:  محمد نادمی-  ورمی کمپوستینگ

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند