برداشت کرم و ورمی کمپوست

برداشت کرم و ورمی کمپوست

به منظور برداشت کرم و ورمی کمپوست یا جدا سازی کرم ها از ورمی کمپوست تولید شده، چند روش ابتدایی وجود دارد. یک راه این است که کرمها و ورمی کمپوست را به یک سمت محفظه ها انتقال داده و در سمت دیگر، بستر و غذای تازه آماده کنیم.

به این ترتیب کرمهایی که در درون ورمی کمپوست قرار دارند به سمت بستر جدید و غذای تازه حرکت می کنند. بنابراین می توان ورمی کمپوست را تقریباً عاری از کرم از محفظه خارج کرد.
برای استخراج کرم ورمی کمپوست روش های متفاوت دیگری وجود دارد که ساده‌ترین روش دستی می‌باشد که در این روش کود ورمی کمپوست را آب می‌دهیم و با ایجاد شرایط غرقاب، کرم‌ها به پایین‌تر می روند و کود را در بالای تل جمع آوری می‌کنیم و به همین منوال این کار را تکرار می‌کنیم تا به محل تجمع کرم ها برسانیم و جداسازی دستی انجام می گیرد و در آخر برای جداسازی کوکون‌ها از الک استفاده می گردد.

در روش دیگر که با استفاده از انواع سیلندرهای مکانیکی انجام می پذیرد که در ابعاد کوچک به صرفه نمی‌باشد و توصیه نمی‌گردد.
در روش دیگر نیز می توان ورمی کمپوست را بصورت توده‌های کوچک روی یک تکه برزنت و در مقابل نور خورشید یا نور درخشان دیگر در داخل محیط قرار داد. از آنجائیکه کرمها به نور علاقه‌ای ندارند به سمت پایین تل حرکت خواهند کرد.

پس از ده دقیقه از روی تله به اندازه دو الی سه سانتی متر از کمپوست بردارید تا به کرمها برسید.
اجازه دهید کرمها دوباره به پایین تل خزیده دوباره عمل قبل را تکرار نمایید. کمپوست‌های جمع‌آوری شده از تله های کوچک را به یک تله بزرگ منتقل کرده و دوباره اینکار را تکرار نمایید. آنچه در پایان باقی می‌ماند یک تل از کمپوست کامل و توده‌ای از کرمها می باشد.

مطلب پیشنهادی:
آناتومی بدن ورمی کمپوست
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند