کود باغ فضای سبز چمن ورمی کمپوست

مزایای کود ورمی کمپوست باغ چمن فضای سبز

زودرس کردن محصولات : می دانیم که اگر کشاورزان زودتر محصول خود را اماده فروش کنند قیمت ان محصول در میادین تره بار بسیار بالاتر است که اصطلاحا به ان میوه نوبر نیز گفته می شود
ارگانیک بودن : امروزه ارگانیک بودن محصول در تمام دنیا امری بسیار مهم تلقی میشود که خوشبختانه در کشور ما درحال شکل گیری الگوی مصرف توسط مصرف کنندگان مواد غذایی است .
رشد سریعتر : رشد سریعتر با استفاده از کود باغ ورمی کمپوست در گیاهان سبب می شود که محصولات در مقیاس کمی و کیفی بهتر شوند که برای کشاورز حایز اهمیت است . با ازمایشی ساده بر روی بوته گوجه فرنگی مشاهده شده است که افزایش محصول تا چهار برابر امکان پذیر است که برای کشاورزان ارزش اقتصادی بالایی به دنبال دارد .
محصولات ارگانیک فاقد هر گونه عوامل مصنوعی ومضر از قبیل سموم و کود های شیمیایی هستند که اکثر سرطان ها و بیمای های مهلک بخاطر مصنوعی شدن مواد خوراکی و الودگی های مواد غذایی بوجود می ایند.
باتولید محصول ارگانیک با استفاده از کود باغ ورمی کمپوست و دیگر کودهای باغ سبز یا الی می توانیم علاوه بر تضمین سلامتی خود وجامعه سودی سرشار بدلیل گرانتر بودن محصول ارگانیک که حتی تا پنج برابر قیمت محصولات عادی است را بدست اوریم که نکته حایز اهمیتی برای کشاورزان می باشد .
قوانین بین المللی استفاده بیش از حد استاندارد از کود های باغی مصنوعی یا شمیایی را منع میکند تا جایی که اگر چنین محصولی در بازار بین المللی وجود داشته باشد که پس از ازمایش در ازمایشگاه های معتبر به اثبات برسد بلافاصله معدوم میشود ، بنابراین کود باغ ورمی کمپوست کمک بسزایی در صادرات محصولات کشاورزی وحضور موفق محصولات ایرانی را در بازار های منطقه ای و جهانی فراهم میکند که به رونق کشاورزی در کشور عزیزمان کمک شایانی میشود.

مطلب پیشنهادی:
امکانات تولید ورمی کمپوست و تجهیزات

برای کود باغ فضای سبز می توان از ورمی کمپوست استفاده کرد .
تثبیت ریشه گیاه : کود باغ ورمی کمپوست برخلاف دیگر کود های موجود در بازار مثل کود گاو یا مرغ هیچ گونه اثر تخریبی بر روی گیاه ندارد و باعث اصطلاحا سوزاندن ریشه گیاه نمیشود تا جایی که حتی میتوان گیاه را در کود ورمی کمپوست خالص کشت کرد که نکته قابل ذکری است .
آفت کش بودن: کود ورمی کمپوست که حاصل از فعالیت کرم خاکی است به دلیل خواص بیولوژیکی یک نوع افت کش بیولوژیک محصوب میشود که هزینه سموم افت کش را تا حدودی کاهش می دهد.
از بین رفتن علف های هرز : به دلیل نداشتن بذر علف در ورمی کمپوست مزرعه یا باغ کشاورز وباغدار شاهد رشد کمتر گیاهان مزاحم خواهد شد که نکته مهمی است .

محصول تولیدی ارگانیک است

 

اثرات مفید کود باغ ورمی کمپوست در خاک چمن فضای سبز

در مورد اثرات مفید ورمی کمپوست می¬توان به بهتر شدن پایداری خاکدانه¬های خاک و کاهش خطر فرسایش اشاره کرد و این که کمپوست می¬تواند موجب افزایش تخلخل خاک و ظرفیت نگهداری آب خاک شود و از تغییر اسیدیته خاک جلوگیری کرده و موجب رهاسازی عناصر غذایی مورد نیاز گیاه شود. کودهای شیمیایی از عوامل اصلی حفظ حاصلخیزی خاک به شمار می¬روند ولی کاربرد زیاد آن¬ها به همراه عملیات مدیریتی نامناسب باعث شده که مقدار ماده آلی خاک به شدت کاهش داده و این امر روی ویژگی¬های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تاثیر گذاشته و خطر فرسودگی این خاک¬ها را افزایش می¬دهد با مصرف۲۰ تن در هکتار ورمی کمپوست حاصل از زباله¬های شهری در سبزی¬ها، عملکرد به میزان ۱۵ درصد افزایش می¬یابد.
فیبرت و همکاران[۱] (۱۹۹۵) مشاهده نمودند با مصرف ۱۵ تن کمپوست در هکتار، عملکرد محصول پیاز ۱۵ درصد افزایش یافت. این محققان دلیل افزایش عملکرد را بهبود سطح تغذیه، بالا رفتن نفوذپذیری و تهویه و فعالیت¬های میکروبی در ناحیه ریشه عنوان نمودند. امروزه مصرف کودهای شیمیایی بویژه عناصر ریز مغذی در کشاورزی و گلخانه ها تاحدی اجتناب ناپذیر است.

مطلب پیشنهادی:
اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

 

۱۰ دلیل مفید برای استفاده از محصولات باغ ارگانیک

۱٫ شما و نسل آینده شما از یک زندگی سالم تری بهره مند خواهید شد .
۲٫ به ارزش و سلامت محصول خود مطمئن هستید .
۳٫ ضمانت محصول ارگانیک ، ضمانتی برای سراسر زندگی است .
۴٫ مزه اصلی و خاصیت اصلی محصول نمایان است .
۵٫ مواد شیمیائی نمی خورید .
۶٫ آب نوشیدنی تمیز تر و خالص تر است .
۷٫ برای تولید محصولات ارگانیک انرژی کمتری مصرف می شود .
۸٫ استفاده از کودهای شیمیائی و حشره کشهای سمی بعضاً باعث از بین رفتن گیاهان دیگر می شود. در نتیجه به خاک زیان می رسد و باعث فرسایش می گردد .
۹٫ خرید و استفاده از محصولات ارگانیک، حمایت از باغداران ارگانیک کار است.
۱۰٫ تنوع زیستی گسترش می یابد

 

ورمی کمپوست عاری از آلودگی 1 - کود باغ فضای سبز چمن ورمی کمپوست

ورمی کمپوست کود باغ عاری از آلودگی

 

روش پوساندن کود دامی

کود دامی نوعی از کود است که از فضولات حیوانات اهلی مختلف،از اسب گرفته تا مرغ و کبوتر بدست میاد.کود دامی در زراعت جهت اصلاح بافت و ساختار خاک و همچنین تغذیه گیاهان به کار میرود.این نوع کود دارای مقادیر مختلفی از ازت میباشد که بسته به نوع منشاء آن فرق میکند،به طور کلی هرچه جثه حیوانی که کود از آن به دست میاید کوچکتر باشد،کود دامی قویتر است،مثلا کود گوسفندی از کود گاوی قویتر بوده و کود مرغی از گوسفندی.
از میان کودهای دامی هر کدام کاربرد خاص خود را دارد،اما از همه پرکاربردتر در زراعت گلخانه ای،کود گاوی و گوسفندی میباشد که بیشتر در کشت خاکی جهت آماده نمودن زمین به همراه خاکبرگ و ماسه به کار میرود.کود مورد استفاده میبایست کاملا پوسیده بوده و عاری از آفات و بذور علف های هرز باشد.البته معمولا به علت تغذیه دامها از علف های هرز،طبیعتا بذور این گیاهان در فضولات حیوانات دیده میشود.اما در صورت پوسیده بودن کودها و سرند نمودن مناسب کود این مشکل برطرف میشود.
کود پوسیده دارای نشانه های مختلفی است،کود پوسیده بوی تند فضولات حیوانی را نمیدهد،نرم است و اگر دست را داخل آن فرو کنیم گرمای خاصی احساس میشود.رنگ کود پوسیده نیز روشن است و اصولا هرچه کود پوسیده تر باشد رنگش روشن تر میگردد.
معمولا در گلخانه خاکی از کود دامی استفاده میگردد که مقدار آن از ۳ تا ۵ کیلوگرم بر متر مربع متغیر است.
در استفاده از کود دامی باید دفت نمود که اولا کود را سرند نموده،ثانیا کود پوسیده استقاده نمود.زیرا کود نپوسیده نه تنها باعث تقویت خاک نمیشود،بلکه موجب کاهش نیتروژن خاک نیز میگردد،زیرا برای پوسیده شدن در خاک،بخشی از ازت خاک را نیز جذب مینماید و به این ترتیب خاک فقیرتر می گردد.

مطلب پیشنهادی:
مقایسه خصوصیات کمپوست معمولی سرد و ورمی کمپوست

 

روش پوساندن و فراوری کود دامی

برای پوساندن کود دامی بهتر است،از یک چاله برای انبار نمودن کود استفاده شود،البته میتوان کود را در روی زمین نیز دپو نمود.کود نپوسیده دامی را در چاله ریخته و به اندازه یک چهارم آن کاه و کلش اضافه میکنیم.وجود کاه و کلش موجب تسریع فرآیند تخمیر کود میگردد،سپس به ازای هر تن کاه و کلش ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم اوره اضافه میکنیم و مخلوط حاصل را به طور یکنواخت مخلوط نموده و روی آن را با نایلون کاملا میپوشانیم،بعد از ۳ تا ۴ ماه کود دامی به کلی میپوسد و آماده استفاده میگردد.
با توجه به تفاوت نسبتا زیاد قیمت کود دامی پوسیده با نپوسیده این روش فرآوری کود دامی برای واحدهای تولیدی مقرون به صرفه به نظر میاید.

 

 

نوشته های مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند