Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 کود باغی ورمی کمپوست مناسب باغچه ویلا | ورمی کمپوست
کود باغی ورمی کمپوست مناسب باغچه ویلا

خصوصیات بارز کود باغی ورمی کمپوست

کود باغی ورمی کمپوست فاقد علف های هرز می باشد .
کود باغی ورمی کمپوست دارای عناصر میکرو مانند اهن ، روی ، مس و منگنز
کود باغی ورمی کمپوست دارای مواد محرک رشد گیاهی نظیر انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین ب ۱۲
حاصلخیزی فوق العاده ای را در خاک ایجاد می کند .
کود باغی ورمی کمپوست سبک و بدون بو می باشد .
افزایش زمان نگهداری اب اسفنجی بودن ان باعث احیای زمین های مرده می شود . مانند شوره زارها وزمین هایی که از قبل به دلیل استفاده بی رویه کود های شیمیایی حاصلخیزی خود را از دست داده اند
از خشک شدن گیاه جلوگیری می کند و نقش بسزایی در کاهش افات دارد .
در ترکیبات ورمی کمپوست چربی موجود نیست .
افزایش زمان انبار داری محصولات جمع اوری شده با حفظ کیفیت
کود باغی ورمی کمپوست فاقد باکتری های غیر هوازی ، قارچ ها و میکرو ارگانیسم های پاتوژن

نکته ای بسیار پر اهمیت برای مناطق مسکونی بدلیل اینکه حتی تماس مستقیم انسان یا کودکان که در محوطه منزل یا اطراف باغچه مشغول بازی هستند هیچ گونه خطری از جانب ورمی کمپوست متوجه آنها نمیشود . این درحالی است که کودهای دامی ممکن است باعث برحی بیماری ها در انسان شوند .
بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با کودهای دیگر الی از مشخصه بارز کود باغی ورمی کمپوست می باشد .
دارای مواد تحریک کننده ی رشد مانند سایکوتوکسین و اکسین و تشدید ریشه زایی و افزایش رشد قلمه ها از دیگر مشخصه های بارز این کود باغی  به شمار می رود .
فراوری اسانتر از بیو کمپوست و البته سریعتر باعث شده تا خیلی سریع جایگزین روش های سابق تبدیل زباله ها به کود باغی شود
وجود عناصری همچون پتاسیم و ازت و فسفر و کلسیم واهن و روی مس و منگز و دیگر عناصر مورد نیاز گیاهان باعث شده کود باغی ورمی کمپوست جایگاه دیگر کود ها را در دنیا به سرعت از ان خود کند.

 

بازی کودکان - کود باغی ورمی کمپوست مناسب باغچه ویلا

کود باغی ورمی کمپوست عاری از آلودگی و بیماری مشترک

 

مقایسه ورمی کمپوست و کود دامی

مصرف کود باغی گاوی در ۱ هکتار ۳۰ تن و  مصرف کود باغی ورمی‌ کمپوست در ۱ هکتار بین ۵  الی ۱۰ تن است .
کود گاوی افزایش هزینه کارگری تا میزان هم وزن خود برای وجین علف هرز دارد زیرا علف هرز حاصل تمام توان تولیدی خاک و زمین را برای باروری خود جذب می نماید.
میزان مصرف کود باغی گاوی حدود ۳ برابر کود باغی ورمی‌ کمپوست است.
کود ورمی‌ کمپوست
علف هرز ندارد.
مواد شیمیایی ندارد.
افزایش محصول از ۲۰ تا ۷۰ درصد دارد.
میزان مصرف کود باغی ورمی‌ کمپوست یک  سوم کود گاوی است.

در مقیاس باغی و باغچه این ارقام فاحش تر خواهد بود به طوری که کسانی که حتی برای یک بار از کود باغی ورمی کمپوست سرند شده و با کیفیت گروه ورمی کمپوستینگ برای باغچه خود استفاده کرده اند برای همیشه استفاد ه از کود دامی را کنار گذارده اند .
به خاطر اثر قوی و فوق العاده بر روی خاک میتوان از کود باغی ورمی کمپوست هر سه سال یک بار در زمین کشاورزی استفاده کرد که به سبب کاهش هزینه های ناشی از ان قابل توجه است .
با بررسی هزینه و میزان مصرف کود باغی ورمی کمپوست نسبت به کود دامی مشخص شد که علاوه بر کیفیت برتر کود باغی ورمی کمپوست هزینه کمتری نیز جهت خرید ورمی کمپوست نسبت به کود دامی در مصارف باغ و باغچه شده است .

مطلب پیشنهادی:
اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

 

 باغ و باغچه ارگانیک و سالم با کود های طبیعی

اولین گام برای کاشت یک باغ ارگانیک، فهمیدن معنای کلمه ارگانیک است. باغبانی ارگانیک به معنای کشت بدون استفاده از کودهای شیمیایی یا آفت کش هاست. باغ های ارگانیک با استفاده از کودهای طبیعی و بازدارنده های طبیعی حشرات، مانند کاشت همراه، کشت می شوند.

کشت و زرع در یک باغ ارگانیکسخت تر از زراعت در باغی که از کودهای شیمیایی استفاده می کند نیست، اما کمی برنامه ریزی بیشتر می طلبد. برای داشتن یک باغ ارگانیک موفق، بایستی خاک سالم برای رشد گیاهان داشته باشید. برای رسیدن به این هدف، باید خاک را با مواد غذایی تقویت کنید تا تمام کمبودهای احتمالی تأمین شود. برای این کار، با کود کمپوست خوب و طبیعی شروع کنی

کمپوست به زبان ساده، یک ماده گیاهی یا حیوانی در حال پوسیدن است. شما می توانید به سادگی با استفاده از زباله های آشپزخانه و اضافات باغچه ها، شاخه های بریده شده و برگ ها، یک سطل کمپوست بسازید. می توانید از یک بشکه ۵۵ گالنی بعنوان یک سطل کمپوست ساده استفاده کنید. اگر از یک بشکه استفاده می کنید، حتماً به فاصله چند سانتیمتر تمام اطراف آنرا با مته سوراخ هایی ایجاد کنید تا کمپوست فرصت تنفس و پخته شدن پیدا کند.

کود طبیعی را می توان از تمام مراکز معتبر لوازم باغبانی خریداری نمود. این کودها می توانند شاملعصاره جلبک دریایی و انواع گوناگونی از کودها باشد. کودها می توانند از مدفوع خرگوش، مرغ، بز و یا گاو باشند، یا مخلوطی از مدفوع گاو و مرغ که معمولاً در میان تولید کنندگان حرفه ای ارگانیک ترجیح داده می شود.

با افزودن مداوم کمپوست و دیگر کودها به خاک، هنگامیکه زمان کاشت فرا برسد برای دانه ها و جوانه های خودتان بهترین شروع را رقم می زنید. گیاهان سالم، اولین دفاع شما در برابر بیماری و حمله حشرات هستند.

 

محصولات ارگانیک یعنی چه؟

وقتی برای خرید به بازار میوه‌فروشان مراجعه می‌کنیم گاهی با محصولاتی مواجه می‌شویم که فروشندگان، آنها را محصولات «ارگانیک» می‌نامند. در این میان ممکن است برای برخی از مصرف‌کنندگان این سوال پیش آید که محصولات ارگانیک چه تفاوتی با محصولات غیرارگانیک دارند؟ باید گفت: محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر: علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند.
میوه‌های ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شود. به‌همین دلیل رنگ این نوع میوه‌ها طبیعی بوده و نه خیلی پررنگ یا کم‌رنگ‌تر از حد معمول هستند. بافت آنها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست. اندازه میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی‌شان است.بعلاوه پوست میوه‌های ارگانیک کاملا متناسب با میوه بوده و زیاد ضخیم نیست. از همه مهم‌تر آن که در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم موجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینC در سبزی‌ها می‌شود.
توجه: شکل ظاهری محصول نمی‌تواند معیار درستی برای خرید محصولات ارگانیک باشد. ما باید کیفیت محصول و محلی که تولید شده را مورد توجه قرار دهیم. معمولا محصولاتی که در بسیاری از بازارهای محلی ارائه می‌شوند، سالم‌تر هستند. در نهایت آن که محصولاتی را خریداری کنیم که گواهی شده هستند. تقاضا برای این محصولات راه تولید آنها را فراهم خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:
فروش کرم کمپوستر ایزینیا فتیدا (Eisenia fetida)

 

جدول مقایسه ورمی کمپوست و کود دامی

جدول مقایسه کود دامی با ورمی کمپوست - کود باغی ورمی کمپوست مناسب باغچه ویلا

جدول مقایسه کود دامی با ورمی کمپوست

 

علت گرانی محصولات ارگانیک

باغدارانی که گیاهان را بصورت ارگانیک میکارند ، از مواد شیمیائی که رشد سریع به محصولات آنها می دهد استفاده نمی کنند و بجای آن از ابزار گرانتری مثل استفاده از کارگران بیشتر استفاده می کنند . یک باغ ارگانیک چه کوچک یا بزرگ، احتیاجش به بکارگیری کارگر بمراتب بیشتر از باغی است به حد خود که بصورت غیر ارگانیک اداره می شود . باغداران ارگانیک کار از انواع مواظبت های طبیعی برای تولید محصولات خود و حفاظت آن محصولات در برابر آفات و امراضی استفاده می کنند که این خود هزینه گزافی در بر خواهد داشت .

 

روش های صحیح شخم زدن باغ باغچه ویلا

آیا می دانید اگر کمرتان درد می کند یا مشکل دیگری دارید، لازم نیست باغچه‎تان را شخم بزنید و راه حل دیگری برای حاصلخیزی آن هست؟

شخم زدن خاک برای تقویت آن، از اصول اولیه باغبانی خوب است. در اینجا تفاوت بین شخم زدن تک مرحله‌ای، دو مرحله‌ای و زمانی که دیگر شخم زدن به کار نمی‌آید را به شما آموزش می‌دهیم.

 

زمان شخم باغ ویلا باغچه

بهترین و مناسب‌ترین زمان برای شخم زدن از اوایل پاییز تا اواخر پاییز می‌باشد، زیرا احتمال یخ زدگی وجود نداشته و می‌توان باغچه را در زمستان به حال خود‌‌ رها کرد. از اواسط زمستان تا اوائل بهار، زمین دائماً نمدار و یا یخ زده می‌باشد که باعث ایجاد مشکل حین شخم زدن می‌شود. خاک‌های سخت و سنگین به هیچ وجه نباید هنگام خیس بودن شخم زده شوند، چون باعث خراب شدن خاک شده و مشکلاتی از قبیل تهویه نامناسب و مشکل جذب شدن آب به وجود می‌آورد.

 

چگونگی شخم زدن باغ ویلا

پیش از شخم زدن مطمئن شوید که زمین از هرگونه علف هرز کاملاً پاک شده است. عمق لایه بالایی خاک، کیفیت تخلیه آب و اینکه آیا زمین شما قبلاً شخم خورده است یا خیر، همگی عواملی هستند که روش‌های مختلف شخم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

شخم تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای، مناسب‌ترین، تاثیر گذار‌ترین و با صرفه‌ترین تکنیک‌های شخم زدن می‌باشند.

 

شخم تک مرحله ای باغ و باغچه ویلاها

این روش را در زمین‌هایی به کار بگیرید که کیفیت خاک در همه جا یکسان باشد. شخم تک مرحله‌ای برای مواقعی که حجم زیادی از مواد طبیعی می‌بایست با خاک مخلوط شود، مناسب است. چاله‌هایی به عمق تقریبی بیل خود و به عرض ۳۰ سانتی متر حفر کنید و خاک بیرون آورده شده را جلوی چاله حفر شده بریزید. به همین ترتیب به سمت عقب حرکت کنید، به طوری که خاک بیرون آورده شده چاله دومی را به درون چاله قبلی بریزید.

مطلب پیشنهادی:
ورمی کمپوست ـ یک کود با کیفیت

 

شخم دو مرحله ای باغ ویلا و باغچه

این روش در مواقعی مفید است که خاک دارای خواص جذب آب کم است و نیز تا به حال یا برای مدتی طولانی شخم نخورده باشد. شخم دو مرحله‌ای نسبتاً وقت گیر است؛ اما مطمئن باشید که حاصل کارتان خاک مرغوبی خواهد بود. خاک را به عمق دو بیل بردارید و توجه داشته باشید که دو قسمت خاک بالایی و زیرین با یکدیگر مخلوط نشوند.

در این روش خاک قسمت زیرین را به بالا آورده و خاک قسمت بالا را به زیر ببرید.
شخم آسان
هنگام شخم زدن، بعضی از باغبان‌ها علاقه دارند که‌‌ همان خاکی را که از چاله‌ای بر می‌دارند، برگردان کرده و به داخل‌‌ همان چاله بریزند. اینکار به روش شخم آسان معروف است که برای خارج کردن سنگ و اجزای اضافه زیر خاک و نیز از بین بردن علف‌های هرز کم جان به کار می‌رود.
این روش عموماً بهترین راه حل برای باغچه‌هایی است که سطح ناهمواری دارند. همچنین برای شخم زدن کناره بوته‌ها و گیاهان به کار برده می‌شود.

 

شخم نزدن باغ ویلا و باغچه ها

اگر از مشکلاتی چون کمر درد و غیره رنج می‌برید، این روش برای شما مفید‌تر است. شخم نزدن برای قسمت‌های که در آنجا سبزیجات کاشته شده، کارآمد است. در صورتی که خاک شما احتیاج به جمع آوری علف‌ها و کمی مسطح کردن دارد، فقط کمی کار لازم است. در آخر پاییز کود به باغچه اضافه کنید (فقط روی سطح خاک بریزید) و کار انتقال به سطوح زیرین را کرم‌ها انجام می‌دهند. کود دهی در فصل رشد و نمو نیز باید انجام شود. تکرار هر سال این روش خاک شما را حاصلخیز نگه می‌دارد.
آماده کردن خاک برای بذر
یک زمین مزروعی خوب، زمینی است که دارای خاک مناسبی برای رویش و سبز شدن دانه‌ها باشد. سطح یک زمین مزروعی باید به گونه‌ای باشد که دانه‌ها به خوبی با خاک تماس داشته باشند و رطوبت کافی نیز جذب شود.

سطح خاک را باید از یک ماه قبل با شخم زدن زمین و‌‌ رها کردن آن، آماده کنید. قبل از پاشیدن بذر، هر گونه کلوخ باقی مانده را کاملاً خرد کرده، زمین را با لگدمال کردن سبک مسطح کنید و سطح را طوری با شن کش به صورت شیار شیار در آورید که نرمی خاک حفظ شود.

 

 آقای محمد نادمی مدیر گروه ورمی کمپوستینگ سعی دارد تا با تولید ،  مشاوره و تبلیغات کود ورمی کمپوست و دیگر کودهای ارگانیک گامی در جهت بهبود اوضاع کشاورزی بردارد . ورمی کمپوست حاصل از فعالیت نوعی کرم خاکی به نام ایزینیا فوتیدا کالیفرنیایی در بقایای پوسیده گیاهی است که میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای کودهای شیمیایی باشد . ورمی کمپوست توانسته است بارها در تحقیقات و آزمایشات دانشمندان و محققان ارزشمندی خود را حتی بالاتر از انواع کود شیمیایی نشان دهد .
ورمی کمپوست علاوه بر بی خطر بودن به طور میانگین باعث افزایش کمی  تا ۲۰ درصد وافزایش  تا ۷۰ درصدی از نظر کیفی در انواع محصولات کشاورزی نسبت به کود شیمیایی شده است . این تنها یکی از فواید استفاده از ورمی کمپوست در کشاورزی است . برای کسب اطلاعات بیشتردر مورد فواید کود آلی ورمی کمپوست  به مطالب درج شده درهمین سایت مراجعه شود .

نوشته محمد نادمی مدیر گروه ورمی کمپوستینگ

1 دیدگاه ها
  1. ناشناس
    ناشناس
    ارسال پاسخ
    خیر ببینی جوون عجب کود با کیفیتی بود دمت گرم خیلی تمیز و یکدست . حسین شیری هستم ده تن کود که فرستادی برام سرند شده و عالی بود . پسر عموم دیده بود میگفت ظاهر خیلی خوبی داره کود ورمی سرند شده که برام فرستاده بودین . حالا بعد یکسال درختام جون تازه ای گرفتن امسال هم قصد خرید دارم . با تشکر از محصول فوق العادتون.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند