Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 وضعیت مواد غذایی موجود در ورمی کمپوست | ورمی کمپوست
وضعیت مواد غذایی موجود در ورمی کمپوست

بررسی کواد غذایی و عملکرد کود ارگانیک ورمی کمپوست به طور خلاصه

کود ورمی‌کمپوست در خاک زمین‌های کشاورزی، گلخانه‌های وسیع و کوچک، باغچه‌های خانگی و در هر زمینی که به عنوان بستر رشد گیاه و محصولی باشد به کار می‌رود و مواد غذایی ارزشمند را با سرعت بالایی به گیاهان می‌رساند. کود ورمی برای درختان میوه، انواع سبزیجات، بوته‌های میوه مانند بوته توت فرنگی و انواع گلها، گیاهان دارویی و سایر محصولات استفاده می‌شود. ورمی‌کمپوست به عنوان یک کود گیاهی در زمان آبیاری مواد معدنی را برای تغذیه گیاهان تصفیه می‌نماید. تاثیر استفاده از این کود گیاهی بر روی محصولات مختلف بسیار سریعتر از دیگر کودها قابل مشاهده است. گیاهان به سرعت رشد کرده و دارای مقاومت بیشتری در برابر     آفت‌ها و مواد مضر در خاک می‌شوند و باعث می‌شود آفت‌ها و بیماریهای مضر، باغها و محصولات را از بین نبرند.( R.E.Gaddie )
کود آلی و بیولوژیک ورمی‌کمپوست نسبت به کودهای دیگر شیمیایی ۵ برابر بیشتر نیتروژن، ۷ برابر پتاس، ۲/۱ برابر بیشتر کلسیم را داراست. معمولاً مواد و عناصر مغذی گیاهان برای مدت ۲ تا ۵ روز حفظ می‌شوند. در حالیکه با استفاده از کود ورمی‌کمپوست ۶ برابر این زمان در نگهداری عناصر مفید در خاک گیاهان افزایش می‌یابد. این کود بسیار ارزشمند از لحاظ اقتصادی نسبت به کودهای شیمیایی قیمت مناسبی دارد. با این یافته‌های علمی روشن است که بهترین تغذیه برای خاک و محصولات زراعی مختلف کود ورمی‌کمپوست می‌باشد.  کود ورمی‌کمپوست ۳ تا ۴ برابر بیشتر از کودهای دیگر وزن خود را در آب حفظ می‌کند. این بدین معناست که زمین زراعی شما به میزان کمتری نیاز به آبیاری دارد و در نتیجه خاک برای مدت طولانی‌تری تعادل خود را در نگهداری عناصر مغذی حفظ خواهد کرد. در صورت استفاده نادرست از کودهای شیمیایی و نامطلوب مانند کودهای گاوی و اسبی و سایر کودها، به مرور ریشه گیاهان را می‌سوزاند در صورتیکه که کود ورمی‌کمپوست دارای چنین خاصیت مضری برای گیاه  نمی‌باشد.                                                                                      ( Education Department of South Australia )

مطلب پیشنهادی:
ورمی کمپوست کود با ارزش

جدول وضعیت مواد غذایی در ورمی کمپوست

جدول زیر وضعیت مواد غذایی موجود در ورمی کمپوست را با استفاده از مواد زائد آلی مختلف بعنوان منبع غذایی نشان می دهد :

 

ماده آلی

مقدار موجود در ورمی کمپوست

کربن آلی

۹٫۱۵%  تا ۱۷٫۹۸%

نیتروژن کل

۰٫۵ %  تا ۱٫۱۵ %

فسفر

۰٫۱ %  تا ۰٫۳%

سدیم

۰٫۰۶ %  تا ۰٫۳%

کلسیم و منیزیم

۲۲٫۶۷ %  تا gr 100/meq 70%

مس

۲  تا ppm 9.5%

آهن

۲  تا ppm  ۳٫۹%

روی

۵٫۷  تا ppm  ۱۱٫۵%

گوگرد

۱۲۸   تا ppm  ۵۴۸

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند