Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/vermicom/domains/vermicomposting.ir/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 روش های برداشت کرم و ورمی کمپوست | ورمی کمپوست
روش های برداشت کرم و ورمی کمپوست

زمانی که مشخصه‌های لازم در خصوص آماده شدن ورمی کمپوست را در ظرف یا بستر خود مشاهده کردید، باید نسبت به جداسازی کرم ورمی کمپوست از کود اقدام نمایید. اگر در این زمینه تعللی صورت گیرد و عمل جداسازی یک هفته تا ۱۰ روز به تأخیر افتد کرم‌ها برای تأمین نیاز غذایی، از ذخیره بدن خود تغذیه می‌کنند و این موضوع باعث لاغر شدن آن‌ها می‌شود. ممکن است کرم‌ها از مدفوع خود تغذیه نمایند، چون مدفوع کرم‌ها برای خود آن‌ها حالت سمی دارد این امر باعث مرگ آن‌ها می‌شود. بنابراین باید نهایت دقت به عمل آید و کنترل‌های روزمره صورت پذیرد تا کرم‌ها به موقع از بستر و یا ظرف جدا شوند. برای جدا کردن کرم از ورمی کمپوست نهایی چند روش ابتدایی وجود دارد که در ذیل به آن‌ها اشاره شده است.

روش اول برداشت کرم و ورمی کمپوست

این است که کرم‌ها و کمپوست‌ها را به یک سمت محفظه انتقال داده و در سمت دیگر بستر و غذای تازه آماده کنیم. به این ترتیب کرم‌هایی که در درون ورمی کمپوست قرار دارند به سمت بستر جدید و غذای تازه حرکت می‌کنند.

ورمی  کمپوست 13 - روش های برداشت کرم و ورمی کمپوست

جدا سازی کرم از ورمی کمپوست

روش دوم برداشت کرم و ورمی کمپوست

می‌توان کمپوست را به صورت توده‌های کوچک روی یک تکه برزنت و در مقابل نور خورشید یا نور درخشان دیگر در داخل محیط قرار داد. از آنجایی که کرم‌ها به نور علاقه‌ای ندارند به سمت پایین توده حرکت خواهند کرد. با برداشتن کمپوست‌ها به صورت لایه‌ای از روی توده، کرم‌ها باز هم به پایین حرکت خواهند کرد. این کار را به صورت مداوم تکرار کرده تا آنچه در پایان باقی می‌ماند یک تل از کمپوست کامل و توده‌ای از کرم‌ها می‌باشد.

برداشت ورمی کمپوست - روش های برداشت کرم و ورمی کمپوست

برداشت ورمی کمپوست

روش سوم برداشت کرم و ورمی کمپوست

در کارگاه‌های صنعتی می‌توان به این صورت عمل نمود:
می‌توان بستری از مواد غذایی تازه با رطوبت ۷۰ درصد و به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر آماده نمود. سپس بستری که به ورمی کمپوست تبدیل شده است روی آن تخلیه می‌گردد. از آنجایی که کرم‌ها به مواد غذایی جدید نیاز دارند با استفاده از رگ‌های عصبی خود غذای تازه را تشخیص می‌دهند و به سمت آن کوچ می‌کنند.
همچنین اگر بسترهای کرم به شکل گنبدی بود، می‌توان در کنار هر بستر، بستری تازه درست نمود. با این روش کرم‌ها به محل جدید نقل‌مکان می‌کنند.

آموزش برداشت ورمی کمپوست - روش های برداشت کرم و ورمی کمپوست

برداشت ورمی کمپوست

اگر میزان تولید بالا باشد و فرصت انجام روش‌های ذکر شده فراهم نباشد، به شرط پایین بودن رطوبت بسترها می‌توان از دستگاه سرند جهت جداسازی کرم از کود استفاده نمود.

سرند ورمی کمپوست - روش های برداشت کرم و ورمی کمپوست

سرند اتوماتیک و دوار جداساز ورمی کمپوست

روش چهارم  برداشت کرم و ورمی کمپوست

با استفاده از شن‌کش کرم‌ها را جدا می‌کنند. برای این منظور، آرام‌آرام ورمی کمپوست را با شن‌کش از قسمت رویین بستر جدا می‌کنند و این عمل را آنقدر ادامه می‌دهند تا تمامی کرم‌ها به قسمت زیرین بستر بروند. هنگامی که سه چهارم مواد بستر تخلیه شد، کرم‌های موجود در مواد باقی‌مانده را می‌توان به بسترهای جدید اضافه کرد.

جدا سازی کرم از کمپوست - روش های برداشت کرم و ورمی کمپوست

جدا سازی کرم از کمپوست با چنگک

 

مطلب پیشنهادی:
فرآیند تولید ورمی کمپوست

منبع:

مدیریت مواد زائد جامد شهری و تولید ورمی کمپوست .مولفان : صفاری-علیدادی-رستمی-عنادی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند