برداشت و جدا سازی کرم از بستر

روش های جدا سازی کرم از بستر ورمی کمپوست

برای جدا سازی کرم از بستر ورمی کمپوست روش های مختلف وجود دارد که در این فصل به چند روش که کاربری بیشتری دارد پرداخته میشود.

 

برداشت کرم خاکی به روش تغذیه ای

اصولا کرم ها به غذاهای تازه علاقه بیشتری دارند. در صورتی که کرم درون بستر به مدت زیادی بوده و مواد غذایی توده را کاملا خورده باشند ، زمان رسیدگی بستر فرا خواهد رسید. در این صورت می توان توده ای که حاوی کرم است را به یک طرف منتقل نمود و در سمت دیگر مواد غذایی جدید ریخت تا کرم ها به سمت توده جدید حرکت کرده و بدین طریق کرم های خاکی را از توده اولیه جدا نمود.

 

ورمی  کمپوست 13 - برداشت و جدا سازی کرم از بستر

 

برداشت کرم خاکی به روش غرقاب کردن

در این روش بستر حاوی کرم ها را میبایست با آب مرطوب کرده تا غرقاب شود. در نتیجه کرم ها به قسمت پایین بستر حرکت و میتوان کود قسمت بالای بستر را جمع آوی نمود. این کار را میتوان برای لایه های پایینتر بستر ادامه داد تا به لایه زیرین رسیده آخرین لایه را میتوان با الک جداسازی نمود.

 

برداشت کرم خاکی به روش الک کردن

این روش که به روش دستی مرسوم است و با استفاده از الک های دستی میتوان عمل جدا سازی کرم ها را انجام داد.

 

الک کردن - برداشت و جدا سازی کرم از بستر

جدا سازی کرم از بستر با الک کردن دستی

 

برداشت کرم خاکی به روش دستی

معمول ترین روش جداسازی کرم بدین گونه است که بستر حاوی کرم ها را در محیط بیرون پهن کرده و توسط کارگر عملیات جداسازی را به صورت دستی انجام میدهند ، این روش به دلیل نیاز نیروی انسانی بیشتر کاربرد ندارد.

مطلب پیشنهادی:
تجهیزات و لوازم پرورش کرم خاکی

 

جدا سازی دستی کرم - برداشت و جدا سازی کرم از بستر

جدا سازی دستی کرم از بستر زیر نور خورشید

 

برداشت کرم خاکی با استفاده از سیلندر های مکانیکی

در این روش که توسط ماشین انجام میگیرد بیشتر برای واحد های تولید مقیاس بزرگ و تجاری کاربرد دارد. سوراخ های صفحات غربالی از ۳ تا ۱۰ میلیمتر متفاوت است که بعضا طول غربال را به دو قسمت ۳ و ۶ میلیمتری مجزا میکنند . بطور کلی غربال ۳ میلی متری بسیار مطلوب است . با توجه به اینکه عموما در هنگام جدا سازی توده دارای رطوبت بیشتری است توصیه میگردد از غربال ۶ میلی متری استفاده شود.

 

سرند ورمی کمپوست - برداشت و جدا سازی کرم از بستر

جدا سازی کرم از کمپوست با سرند ( الک) دوار

 

برداشت کرم خاکی با استفاده از روش نور

در این روش با توجه به اینکه کرم های خاکی نور گریز هستند ، توده روی سطح صاف پلاستیک و در مقابل نور آفتاب و یا لامپ های درخشان قرار داده میشود تا کرم ها به طرف پایین حرکت کنند. از این طریق میتوان عمل جداسازی را انجام داد. معمولا پس از حدود ۰٫۵ ساعت تابش نور میتوان حدود ۵ تا ۱۰ سانتیمتر از سطح کمپوست را برداشت کرد و مجددا اجازه داد تا کرم ها به لایه پایین تر حرکت کرده و این کار را چندین نوبت ادامه داد تا به لایه زیرین رسید.

 

جدا سازی کرم - برداشت و جدا سازی کرم از بستر

جدا سازی کرم از ورمی کمپوست زیر نور لامپ

 

برداشت کرم خاکی با استفاده از روش تلفیقی

این روش از کاربردی ترین روش جداسازی است. بدین منظور وقتی که بستر آماده برداشت می باشد ، ابتدا با کاهش رطوبت اجازه داده تا حدود ۲ تا ۳ روز سطح بستر خشک و در لایه بالایی میزان رطوبت کاهش یابد. با توجه به اینکه کرم ها محیط مرطوب را ترجیح میدند بنابراین به سمت پایین تر بستر حرکت میکنند . برای تسریع در حرکت کرم ها میتوان با روشن کردن لامپ روی توده موجب شد تا کرم ها سریعتر به طرف پایین حرکت کنند . بنابراین میتوان لایه بالای بستر را برداشت نمود و مجددا در لایه بعدی با کاهش رطوبت و تاباندن نور اجازه داد که کرم ها به پایین تر حرکت کنند و این کار تا رسیدن به لایه زیرین ادامه می یابد. سپس بستر پایینی را روی بستر تازه ای که قبلا آماده سازی شده و روی آن یک توری پلاستیک مشبک قرار دارد ریخته خواهد شد تا کرم ها از این قسمت به قسمت زیرین که بستر تازه می باشد حرکت کنند .

مطلب پیشنهادی:
آموزش تولید ورمی کمپوست خانگی

 

برداشت کرم خاکی به صورت اتوماتیک

در این روش عملیات جداسازی کرم از بستر به صورت ماشینی انجام میگیرد که توسط دستگاه های مخصوص انجام میگیرد. این کار در برخی از کشور ها توسط دستگاه انجام میگیرد ولی در حال حاضر در کشور استفاده نمی شود. در هر صورت برای واحد های تولید تجاری کاربرد خوبی خواهد داشت.

 

ساز اتوماتیک e1476555327174 - برداشت و جدا سازی کرم از بستر

دستگاه جدا ساز خودکار کرم از بستر

 

منبع:

ورمی کمپوست و فناوری تولید و فرآوری – انتشارات سخن گستر ، تالیف : مهندس مهدی عباس زاده