ارتفاع پشته ورمی کمپوست اصول مهم

ارتقاع پشته ورمی کمپوست و تاثیر آن بر کیفیت کود تولیدی

یکی از روش های رایج تولید ورمی کمپوست روش پشته ای است . در این روش پشته های از مواد اولیه و پایه که غالبا کود گاوی است به صورت پشته پشته پهن می شود . در این قسمت به مطالعه و بررسی ارتفاع پشته ورمی کمپوست بنابر منابع علمی می پردازیم .

روش های تولید ورمی کمپوست

روش های متنوعی برای تولید کود آلی ورمی کمپوست وجود دارد که تعدادی از روش های عملی و علمی که منجر به تولید موفق و محصول با کیفیت می شود و در بسیاری از منابع و کتب علمی در این زمینه اشاره شده است عبارتند از :
۱ روش سبدی
۲ روش پشته ای در فضای روباز و یا محیط سرپوشیده
۳ تولید به روش تانک
۴ تولید به روش مش یک طبقه و چند طبقه
۵تولید ورمی کمپوست به روش راکتوری (که شامل دستگاه های متنوعی می باشد )
۶تولید کود آلی ورمی کمپوست به روش خانگی سطلی

همانطور که می دانیم هر کار تولیدی اصول مربوط به خودش را دارد . در این بخش سعی شده تا با استناد به منابع علمی  روش صحیح تولید به روش پشته ای به طور اختصار توضیح داده شود .

 

تولید ورمی کمپوست به روش پشته ای

این روش که روشی سنتی بوده برای سطوح بزگ و تولید انبوه کاربرد دارد و برای کسانی است  که دارای گاوداری و زمین شخصی در مجاورت گاوداری بوده و هدف اصلی تولید کود در مقیاس بزرگ می باشد.
در این روش توده آماده شده و در سطح زمین به صورت پشته ای ( توده های طویل ) با طول متفاوت ۲۰ تا ۸۰ متر و  ارتفاع ۵۰ سانتی متر قرار داده میشود. دراین سیستم کیفیت کود چندان رضایت بخش نیست . ( ادواردز ۱۹۹۵ )
قرار گرفتن بستر تولید در معرض تغییرات عوامل محیطی و از طرفی طولانی بودن فرآیند تولید ( ۴ تا ۵ ماه ) ازمعایب این روش به شمار میرود . برای سهولت در جدا نمودن کرم از بستر ، مواد تازه را میتوان همجوار با بستر آماده شده اضافه نمود و کرم ها را در این حالت به سمت مواد غذایی تازه حرکت میکنند و عمل جدا سازی به صورت طبیعی انجام میگیرد. این روش بیشتر در مناطق  گرمسیری در استان های فارس ، بوشهر ،یزد مورد بهره برداری  قرار میگیرد.

مطلب پیشنهادی:
انتخاب محل مناسب پرورش کرم تولید ورمی کمپوست

 

هوادهی کود ورمی کمپوست

عمل هوادهی در روش روباز پشته ای نیاز است انجام گردد. زیرا در میان توده که کرم ها مشغول فعالیت تولید هستند ، در اثر فعالیت آنها مواد گازی از جمله گاز متان تولید میشود که باعث از بین رفتن کرم ها میشود. بنابر این لازم است به طور متناوب توده به هم زده شود تا گاز متان از داخل توده خارج شده و کرم ها فعالیت خود را ادامه دهند. بسته به روش تولید ابزارهای دستی و مکانیزه مختلفی برای این کار وجود دارد. در حال حاضر این کار در ایران با روش دستی و با ابزاری شبیه شن کش انجام میگردد.

 

هوادهی اصولی بستر 279x300 - ارتفاع پشته ورمی کمپوست اصول مهم

هوادهی اصولی بستر ورمی کمپوست – عکس از محمد نادمی مزرعه ورمی کمپوست چهارباغ

 

ارتفاع پشته ورمی کمپوست نکته کلیدی

بنابراین همانطور که ملاحظه میشود با افزایش ارتفاع پشته ورمی کمپوست بنابر منابع علمی معتبر عملا کمپوست سازی انجام نمیشود و اگر ارتفاع پشته ورمی کمپوست بیش از ۵۰ سانتی متر باشد چه بسا شاهد تولید بیشتر در فضای کمتر خواهیم بود لیکن لایه های زیرین پشته توسط کرم ایزینیا خورده نخواهد شد و همان کود گاوی باقی خواهد ماند و این نکته بسیار مهمی است .

 

04 e1479130756135 - ارتفاع پشته ورمی کمپوست اصول مهم

فارم ورمی کمپوست روش پشته ای

 

گروه ورمی کمپوستینگ با تولید اصولی و ارائه بهترین و مرغوبترین کود ورمی کمپوست با قیمت مناسب توانسته است بخشی مهم از بازار مصرف را در ایران بدست گیرد . امید است با تولید اصولی کود ورمی کمپوست شاهد افزایش رغبت کشاورزان به استفاده از کودهای الی که موجبات سلامتی محصولات و محیط زیست را فراهم می آورد باشیم .
( برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش های تولید ورمی کمپوست می توانید به بخش های دیگر در همین سایت مراجعه نمایید .)
با تشکر از زحمات مدیر گروه ورمی کمپوستینگ محمد نادمی
۰۹۳۷۷۷۰۹۹۰۱

 

مطلب پیشنهادی:
تهیه کرم ورمی کمپوست خشک

منبع:
ورمی کمپوست ، فناوری تولید و فرآوری – انتشارات سخن گستر – تالیف مهندس مهدی عباس زاده